Harvinainen solistikaarti tähdittää Mozartin Requiemia Tuomiokirkossa

Tuomiokirkon Oratoriokuoro esittää hienon solistikaartin kanssa Wolfgang Amadeus Mozartin rakastetun Requiem-teoksen pyhäinpäivänä 3.11.
Mozartin Requiem-teos kajahtaa Turun tuomiokirkossa pyhäinpäivänä.

Turun tuomiokirkko täyttyy pyhäinpäivänä 3.11. klo 15 upeista sävelistä. Tuomiokirkon Oratoriokuoro esittää Mozartin kenties tunnetuimman ja rakastetuimman teoksen, Requiemin, kotimaisten ja kansainvälisten tähtisolistien kanssa. Harvinaista solistikaartia tähdittää maailman kontratenorien kärkeen kuuluva latvialainen Sergejs Jegers, joka on menestynyt muun muassa BBC:n järjestämässä kontratenorikilpailussa. Ilmiömäiseksi luonnehdittu Jegers vierailee Suomessa satavuotisen itsenäisen Latvian kunniaksi.

Solistikaartin kotimaisiin huippuihin kuuluvat sopraano ja vuoden 2017 Timo Mustakallio -kilpailun voittaja Aurora Marthens, turkulaisten rakastama diplomilaulajakanttori ja tenori Heikki Rainio sekä jo lukuisten oopperaroolien lahjakas tulkitsija Nicholas Söderlund.

Hienostuneen nerokas Requiem on sävellys, johon liittyvä tarina on kiehtonut aina kuulijan mieltä. Syksyllä 1791 tuntemattomana pysytellyt herra tilasi Wolfgang Amadeus Mozartilta Requiemin, sielunmessun, kunhan Mozart ei kysyisi, kenelle se sävelletään tai kuka tilaa teoksen. Säveltäjä otti tilauksen vastaan, ja alkoi pian oudoksuen uumoilla säveltävänsä omaa sielunmessuaan. Requiem jäi kesken, kun Mozart sairastui ja kuoli kesken sävellyksen.

Pyhäinpäivän Requiem on omistettu edesmenneille läheisillemme sekä kaikille, jotka haluavat pysähtyä hetkeksi sielukkaan ja jalon musiikin äärelle.

Tuomiokirkon Oratoriokuoro on perehtynyt kahteen rinnakkaiseen Requiem-teokseen: Mozartin Requiem-konsertissa julkistetaan myös Oratoriokuoron Gabriel Fauren Requiem-levy "In Paradisum". Levyn voi ostaa konsertista uunituoreena matkaansa.

W. A. Mozart: Requiem

Aurora Marthens, sopraano
Sergejs Jegers, kontratenori
Heikki Rainio, tenori
Nicholas Söderlund, basso

Turun tuomiokirkon Oratoriokuoro
Turku Cathedral Youth Choir
Turku Cathedral Ensemble

Konserttimestari Juha-Pekka Vikman

Musiikinjohto Anu Åberg

Liput 25/20 euroa. Liput Tuomiokirkosta tai Lippu.fi:stä.

Lippu.fi:
Liput alk. 20 € + toimituskulut (alk. 1 € www.lippu.fi)

(Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän viestintä 17.10.2018 / AP)

2018-10-17 15:04:00.0