Peace United liikuttaa Turun koululaisia

Kansainvälisenä rauhanpäivänä 21.9. Turun koululaiset pelaavat jalkapalloa yli yhteiskunnallisten rajojen.
Peace United -toiminta yhdistää nuoria.

Neljän koulun kahdeksasluokkalaiset saapuvat kannustajineen Veritas-stadionille pelaamaan Peace United -jalkapalloturnauksen, jonka tavoitteena on hyvä mieli ja yhteenkuuluvuuden tunne.

Kirkon Ulkomaanavun Peace United -toiminta pyrkii yhdistämään eri lähtökohdista tulevia nuoria. Turnauksessa pelaajat jaetaan joukkueisiin, joiden jäsenet eivät tunne toisiaan ennalta – tämä opettaa toimimaan yhdessä ja vähentämään ennakkoluuloja. Jalkapallosta nuoret saavat yhteisen kielen, jota ymmärtää ilman sanoja.

Kirkon kasvatuksen teema vuosille 2018-2019 on rauha, ja Peace United -ottelu on osa teemavuoden tapahtumia. Rauha-teemaan liittyvät yhteiskuntarauhan lisäksi esimerkiksi koulurauha, kasvurauha ja some-rauha. ”Puhe rauhasta jää helposti ylevän juhlapuheen tasolle”, turnaukseen osallistuva arkkipiispa Tapio Luoma muistuttaa. ”Jalkapallo on tätä arjen tasoa, ystävyyttä ja yhdessä tekemistä.”

Peace United -jalkapalloturnauksen järjestävät Turun kaupunki ja seurakuntayhtymä, Kirkkohallituksen kasvatus ja perheasiat, Peace United -toiminta sekä jalkapallon pelaajayhdistys ja Punainen kortti rasismille -hanke.

(Seurakuntayhtymän viestintä 19.9.2018 / AP)

Wed Sep 19 16:02:00 EEST 2018