Kirkot soittavat kelloja rauhan puolesta

Perjantaina 21.9. vietetään kansainvälistä rauhanpäivää, jolloin Turun ja Kaarinan kirkontorneissa soitetaan kelloja klo 19.00. Kirkonkellot soivat muistutuksena rauhan ja kulttuuriperinnön merkityksestä Euroopassa ja maailmassa.

Kuva Kaarinan kirkontornista.

Yhteinen kirkonkellotapahtuma on osa eurooppalaista kulttuuriperintövuotta ja siinä on mukana satoja eurooppalaisia kirkkoja muun muassa Saksasta, Belgiasta, Tšekistä, Puolasta, Virosta ja Suomesta. Tapahtumaan osallistuu monia tunnettuja kirkkoja, kuten Kölnin tuomiokirkko ja Berliinin Keisari Vilhelmin muistokirkko Saksassa. Kirkonkellot soivat myös kaikissa Turun ja Kaarinan seurakuntien pääkirkoissa.

Kirkonkellotapahtuma on kansainvälisenä rauhanpäivänä, joka on omistettu rauhan vahvistamiselle maailmalla. Siksi kellojen soitto muistuttaa solidaarisuuden, rauhan ja kulttuuriperinnön tärkeydestä. Eurooppalaisen kulttuuriperinnön teemavuoden tavoitteena on lisätä eurooppalaisten arvostusta kulttuuriperintöään kohtaan ja auttaa pitämään sitä yhteisenä voimavarana, joka vahvistaa yhteenkuuluvuutta sekä edistää demokratiaa, ihmisoikeuksia ja rauhaa.

Kellojen soittamisella on pitkät perinteet Euroopassa. Kellojen kumina on rytmittänyt kauan koko yhteisön elämää: kellojen soittaminen kuuluu moniin seremonioihin, mutta samalla sillä viestitään arkisesta ajan kulumisesta. Kirkonkellojen soittoon liittyvät tavat ja perinteet ovat osa paikallista ja eurooppalaista kulttuuriperintöä.

Kirkonkellot soivat kansainvälisenä rauhanpäivänä perjantaina 21.9. klo 19 Turun ja Kaarinan seurakuntien pääkirkoissa (Henrikinkirkko, Kaarinan kirkko, Katariinankirkko, Maarian kirkko, Martinkirkko, Mikaelinkirkko, Paattisten kirkko, Piikkiön kirkko, Turun tuomiokirkko).

(Seurakuntayhtymän viestintä 19.9.2018 / AP)

2018-09-19 09:38:00.0