Pieni reliikkinäyttely Tuomiokirkkomuseossa 28.6. lähtien

Turun tuomiokirkon etelälehterillä sijaitsevaan Tuomiokirkkomuseoon on kesän ja syksyn ajaksi koottu Pieni reliikkinäyttely. Museossa ovat esillä Turun tuomiokirkon Pyhän Kertun reliikki sekä Getsemanen kivet ja reliikkien säilytyspussi.
Aki Arponen ja Turun tuomiokirkon reliikit.

Pieni reliikkinäyttely on esillä Tuomiokirkkomuseossa 28.6.-15.11.2018.

Pyhän Kertun reliikki koostuu silkkikankaasta, luunsiruista ja turkiksesta, jotka on ajoitettu 200-1300-luvuille. Reliikki on todennäköisesti sijainnut Tuomiokirkon Pyhän Gertrudin alttarissa.

Matkustajien suojeluspyhimys ja rottien karkottaja Pyhän Gertrudin eli Pyhän Kertun kultti levisi Pohjoismaihin 1300-luvulla ja Turussakin toimi 1400-luvulla Pyhälle Kertulle omistettu kilta.

Getsemanen kivet ovat kalkkikivenmurusia, joiden suojana on silkkikangas. Ajoituksen perusteella ne saattavat olla Maunu Tavastin Pyhälle Maalle vuonna 1420 tekemän pyhiinvaellusmatkan tuomisia. Lisäksi Tuomiokirkkomuseossa on esillä reliikkien säilytyspussi 1400-luvulta.

Kaikkiaan Turun tuomiokirkosta on löytynyt yli 90 reliikkiä. Reliikkien alkuperää on selvitetty muun muassa radiohiilitutkimuksin.

Tuomiokirkkomuseo on avoinna päivittäin klo 9-18. Tuomiokirkon tilaisuuksien aikana museo on suljettuna. Tuomiokirkkomuseon sisäänpääsy sisältyy Museokorttiin. Muille sisäänpääsymaksu on 2/1 euroa.

Konservaattori, tutkija Aki Arponen kertoo Tuomiokirkon reliikeistä YoutubessaLinkki avautuu uudessa välilehdessä.

(Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän viestintä 25.6.2018 / MV)

2018-06-27 13:39:00.0