Ville Niittysestä lääninrovasti

Turun tuomiorovastikunnan uutena lääninrovastina toimii seuraavan nelivuotiskauden kirkkoherra Ville Niittynen.
Kuvassa kirkkoherra Ville Niittynen

Turun tuomiokapituli valitsi istunnossaan 18. huhtikuuta Turun tuomiorovastikunnan uudeksi lääninrovastiksi Kaarinan kirkkoherran Ville Niittysen. Turun tuomiorovastikunta käsittää Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän kymmenen seurakuntaa.

Ville Niittynen, 46, on koulutukseltaan teologian ja valtiotieteen maisteri sekä poliittisen historian tohtorikoulutettava.  Tekeillä oleva väitöskirja käsittelee J.L.Runebergin suhdetta pietismiin.
Kaarinan seurakunnassa hän on toiminut kirkkoherrana vuodesta 2015 lähtien ja työskennellyt sitä ennen pappina Turun Mikaelinseurakunnassa ja Raumalla. Hänet on vihitty papiksi vuonna 2005.

Lääninrovastin toimikausi on neljä vuotta ja hän avustaa arkkipiispaa ja tuomiokapitulia hallinnollisissa tehtävissä järjestämällä esimerkiksi kirkollisia vaaleja, hoitamalla erilaisia tarkastustehtäviä sekä tukemalla rovastikuntaan kuuluvien seurakuntien välistä yhteistyötä.

Ennen Niittystä tuomiorovastikunnan lääninrovastina on toiminut Paattisten kirkkoherra Jukka Järvensivu.

Valokuva Timo Jakonen

(Seurakuntayhtymän viestintä 19.4.2018 / PH)

Thu Apr 19 11:51:00 EEST 2018