Sellosäveliä romantiikan hengessä

Pyhän Katariinan kirkon Cantio sacra –matineassa kuullaan sunnuntaina 15.4. sellisti Pekka Laamasen taidokasta soittoa pianisti Saana Iljinin säestämänä. Sellokonsertin säveltäjänimiä ovat Beethoven, Schumann ja Šostakovitš.
Pyhän Katariinan kirkko

Sellokonsertti alkaa varhaisen romantiikan aikakauden musiikilla, kun taiteilijat tulkitsevat Ludvig van Beethovenin (1770-1827) seitsemän variaatiota Taikahuilusta ”Bei Männern, welche Liebe fühlen” sekä romantiikkaa puhtaimmillaan edustavan Robert Schumannin (1810-1856) viisiosaisen teoksen Stücke im Volkston op. 102. Konsertin päättää Dmitri Šostakovitšin (1906-1975) säveltämä sonaatti sellolle ja pianolle op. 40.

Sellotaiteilija Pekka Laamanen on työskennellyt muun muassa Oulun kaupunginorkesterissa, Kymi Sinfonietassa ja Turun filharmonisessa orkesterissa, toiminut opetustehtävissä sekä esiintynyt monissa kamarimusiikkikokoonpanoissa vuosien varrella. Pianisti Saana Iljin puolestaan työskentelee Musiikkiopisto Arkipelagissa pianonsoitonopettajana ja säestäjänä.

Konsertin kesto on noin tunti.

Cantio sacra –matinea on kevääseen painottuva vanhan musiikin konserttisarja Pyhän Katariinan kirkossa.

CANTIO SACRA: Sellokonsertti sunnuntaina 15.4.2018 klo 15:00 Pyhän Katariinan kirkko, Kirkkotie 46 Turku. Vapaa pääsy, käsiohjelma 5 euroa.

(Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymä, Katariinanseurakunta 11.4.2018 / KL)

Wed Apr 11 11:28:00 EEST 2018