Sisällissodan yhteinen muistopäivä Turussa 20.5. – Sadan vuoden jälkeen yhteisen muistamisen aika

Sisällissodan ja sen jälkiselvittelyjen uhrien muistoa kunnioitetaan kaatuneiden muistopäivänä, sunnuntaina 20.5.2018 Turussa. Arkkipiispa Kari Mäkisen isännöimässä Sisällissodan yhteisessä muistopäivässä kirkko haluaa antaa tilan yhteiselle muistamiselle.

Tilaisuuteen osallistuvat tasavallan presidentti Sauli Niinistö ja pääministeri Juha Sipilä. Mukana on kaikkien eduskuntapuolueiden johtoa ja nuorisojärjestöjen edustajia.

Tapahtuma alkaa muistohetkellä Turun tuomiokirkossa klo 14.00. Tämän jälkeen muistojoukko kulkee tervehdyskäynneille Turun punavankien muistomerkille ”535” Kurjenkaivonkentälle sekä Vuoden 1918 sankarimonumentille tuomiokirkon viereen. Muistomerkeille kukkatervehdyksen laskevat puolueiden nuorisojärjestöjen, valtiovallan sekä kirkkojen ja uskontojen edustajat. Tilaisuus päättyy tuomiokirkon portaille.

Tilaisuus on avoin kaikille, ja se on nähtävissä suorana lähetyksenä Yle TV1:ssä.

Kunnioitus kaikelle kannetulle muistolle

Sisällissodan ja sen jälkiselvittelyjen muisto on siirtynyt sukupolvelta toiselle niin kerrotuissa kuin vaietuissakin kokemuksissa.

”On punaista muistia ja valkoista muistia ja muistia, jolla ei ole väriä. Erillisen muistamisen ohella tarvitaan tilaa yhteiselle muistamiselle. Erilaisten kertomusten ja kaiken sadan vuoden aikana kannetun kokemuksen tulee saada kunnioitus”, arkkipiispa Mäkinen toteaa.

Toukokuun kolmas sunnuntai on kaatuneiden muistopäivä. Sitä alettiin viettää vuonna 1940 talvisodan kaatuneiden sekä vuonna 1918 molemmin puolin vakaumuksensa puolesta menehtyneiden muistopäivänä.

”Nyt sata vuotta sisällissodan jälkeen on paikallaan kaatuneiden muistopäivänä kunnioittaa erityisesti sisällissodan ja sen jälkiselvittelyjen uhrien muistoa”, arkkipiispa kuvaa muistopäivän taustaa.

Muistopäivän toteuttavat yhteistyössä Suomen evankelis-luterilainen kirkko, valtioneuvoston kanslia, Turun kaupunki, Yleisradio sekä Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymä.

Yle televisioi tilaisuuden kokonaisuudessaan. Suora lähetys alkaa Yle TV 1 -kanavalla 20.5. klo 14.

(Kirkon viestintä 9.4.2018)

Mon Apr 09 14:46:00 EEST 2018