Tiistaitreffeillä esillä sisällissotaa edeltäneet tapahtumat Turussa

Kulttuurihistorian dosentti, tietokirjailija Rauno Lahtinen luennoi vuosien 1917 ja 1918 tapahtumista tiistaitreffeillä 10. huhtikuuta. Tuomiokirkkoseurakunnan Nuorekkaiden eläkeläisten järjestämä tilaisuus on kaikille avoin, ja se alkaa klo 14 seurakuntien toimitalon juhlasalissa (Eerikinkatu 3, Turku).
Työväen mielenosoituskulkue maaliskuu 1917. Kuva Turun kaupunginarkisto.

Lahtinen käy läpi ajanjakson, joka alkaa helmikuun vallankumouksesta ja ulottuu Suomen sisällissodan päättymiseen. Lahtisen mukaan erityisesti vuosi 1917 on turkulaisittain merkittävä, kun taas talvella 1918 kaupungissa elettiin verrattain rauhallista aikaa.

- On yllättävää, miten radikaali Turku oli vuonna 1917. Turkuahan on perinteisesti pidetty porvarillisena kaupunkina, mutta tuona syksynä täällä vaadittiin eturintamassa vallankumouksen aloittamista, Lahtinen sanoo.

Vuonna 2016 Lahtiselta ilmestyi kirja Punainen Turku 1917 – 1918, ja hän pitänyt aiheesta useita luentoja eri tilaisuuksissa.

Tiistaitreffit avataan lyhyellä hartaudella, ja luennon päätteeksi juodaan jutustelukahvit. Kahvin hinta on kaksi euroa.

(Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän viestintä 4.4.2018 / SA)

KUVA:

Työväen mielenosoituskulkue maaliskuu 1917. Kuva Turun kaupunginarkisto.

Wed Apr 04 13:37:00 EEST 2018