Pääsiäisnäytelmä antaa äänen Jeesuksen tuomitsijoille ja ystäville

Turun Mikael-teatteri esittää hiljaisella viikolla näytelmän Ristin jälkeen, joka vie aikaan Jeesuksen kuoleman ja ylösnousemuksen välillä.
Kohtaus Mikaelteatterin pääsiäisnäytelmästä Ristin jälkeen.

Tapahtumia käsitellään niin Jeesuksen ystävien kuin tuomitsijoiden ja surmaajien näkökulmista. Näytelmässä matkataan Golgatalta palaavan surusaattueen mukana, vieraillaan maaherra Pontius Pilatuksen ja ylipappi Kaifaan palatseissa ja Betaniassa Maria Magdalan kodissa.

- Pyrimme historiallisesti mahdollisimman luotettavaan tulokseen, ja pohdimme syyllistämättä Jeesuksen tuominneiden motiiveja ja ajatuksia, näytelmän käsikirjoittaja Ismo Seivästö kertoo.

- Näytelmässä tuodaan esiin Jeesuksen ystävien suru, mutta lopulta myös hämmästyttävä ilo Jeesuksen haudalla, hän lisää.

Käsikirjoittaminen on vaatinut Seivästöltä pitkäjänteistä työtä, kirjallisuuden lähteiden tutkimista ja Raamatun äärellä viipymistä. Mikael-teatteri on tutkinut esityksissään vastaavaa ajanjaksoa aiempinakin vuosina, mutta aina eri näkökulmista.

Näytelmän on ohjannut Ilmari Kuivala. Puvustuksesta vastaavat Iris Linkoranta ja Tellervo Rosti, valoista ja äänistä Jarno Kuivala. Esityksessä on mukana yli 20 Mikael-teatterin harrastajanäyttelijää.

Näytelmä kestää hieman yli tunnin, ja siihen on vapaa pääsy. Tilaisuudessa kerätään vapaaehtoinen kolehti teatterille ja yhteisvastuukeräykselle.

Ristin jälkeen esitetään Henrikinkirkossa ti 27.3. klo 19 ja Mikaelinkirkossa ke 28.3. klo 19, pe 30.3. klo 17 ja 19, la 31.3. klo 17 sekä su 1.4. klo 17 ja 19.

(Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän viestintä 23.3.2018 / SA)

Fri Mar 23 10:00:00 EET 2018