Tuomiokirkko kutsuu pyhiinvaellukselle

Hiljainen viikko tarjoaa mahdollisuuden itsenäiseen tai opastettuun pyhiinvaellukseen Turun tuomiokirkossa.
Tuomiokirkko sumussa. Kuva Timo Jakonen.

Tuomiokirkon aulasta voi poimia mukaansa kortin, josta löytyvän kartan opastuksella voi kulkea pääsiäisen teemaan liittyvää reittiä. Kortin ohjeiden avulla matkalainen voi pysähtyä rukoilemaan, miettimään ja hengähtämään arjen kiireen keskellä – tai vain ihastelemaan arkkitehtuuria tai alttarimaalauksia kaikessa rauhassa.

Opastetut pyhiinvaellukset järjestetään Tuomiokirkossa maanantaina 26.3. ja tiistaina 27.3. klo 17.15 – 17.45. Kierrosten jälkeen voi osallistua klo 18 alkaviin iltakirkkoihin.

Innoitus pyhiinvaelluksiin on peräisin Tampereelta, jossa PyhiinvaellusTampere-tapahtumasarja tekee tunnetuksi monia kohteita eri puolilta kaupunkia.

- Myös Turussa olisi paljon sopivia kohteita. Aloitamme nyt Tuomiokirkosta, ja katsomme mihin se johtaa, Tuomiokirkkoseurakunnan vs. seurakuntapastori Saara Markkula kertoo.

Vaikka korttien teemana on pääsiäinen, niitä on saatavilla koko vuoden. Kiertokäynnille ehtii siis myöhemminkin.  Ensi vuonna pyhiinvaelluksen teemana on helluntai ja sitä seuraavana vuonna joulu.

Markkula toivoo, että tulevaisuudessa Turussa voitaisiin järjestää eri kirkkojen väleillä tapahtuvia pyhiinvaelluksia, vaikkapa kauniissa jokimaisemassa kulkien, ja että pyhiinvaelluskortteja olisi saatavilla muissakin kirkoissa.

(Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän viestintä / SA)

Thu Mar 22 14:55:00 EET 2018