Musiikkia Jobin kirjaan Turun Martinkirkossa

Turun Martinkirkossa kuullaan 27.3. klo 18 harvoin Suomessa kuultua ruotsalaissäveltäjä Oskar Lindbergin (1887-1955) musiikkia Raamatun Jobin kirjan ympärille rakentuvassa esityksessä.
Martinkirkon interiööriä. Kuva Timo Jakonen.

Suomalaisille Lindbergin nimi liittyy lauantain toivottujen levyjen kestosuosikkiin ”Vanhaan virteen Taalainmaan karjamajoilta”. Vähemmän tunnettua sen sijaan on se, että tuottelias säveltäjä sävelsi urkumusiikkia myös Jobin kirjan teksteihin. Teos valmistui vuonna 1934.

– Lindbergin Jobin musiikki on todella kaunista tonaalista urkumusiikkia, joka ei taatusti jätä yhtäkään kuulijaa kylmäksi, luonnehtii teosta sen myös soittava Martinkirkon kanttori ja urkuri Tomi Satomaa.

Innokkaana teatteri-ihmisenä tunnettu kirkkoherra Tuomo Norvasuo toimii esityksen tekstinlukijana musiikin lomassa.

– Tekstinä käytetään Vanhan Testamentin vuoden 1933 käännöstä. Teksti on siis samalta vuodelta kuin tänä vuonna 85 vuottaan juhliva Martinkirkko, kertoo Norvasuo.

Esityksessä nähdään myös kertomusta ja musiikkia tukeva tanssiesitys, jonka on valmistanut kolmihenkinen, tätä esitystä varten koottu tanssiryhmä Job's Posture.

Jobin kirja on yksi vanhan testamentin viisauskirjoista, jonka karu opetus on: Ei ole oikotietä kärsimyksen ohi. Sen läpi on kuljettava päivä päivältä, hetki hetkeltä. Mutta sitä ei tarvitse tehdä yksin. Turvaudu Jumalaan ja silloin lopulta löydät rauhan, vaikka et ymmärtäisikään kärsimyksesi tarkoitusta. Esitys sopii siis hyvin hiljaisen viikon teemaan.

Oskar Lindberg JOB - Tomi Satomaa urut, Tuomo Norvasuo tekstinluku, Job’s Posture, tanssi. Turun Martinkirkko (Huovinkatu, Turku) tiistaina 27.3. klo 18. Vapaa pääsy.

(Martinseurakunnan viestintä 21.3.2018 / HK)

Wed Mar 21 11:46:00 EET 2018