Marian ilmestyspäivästä lauluntäyteinen pyhä

Marian ilmestyspäivästä, Marianpäivästä, jota kirkoissa ensi sunnuntaina 18.3. vietetään, on hiljalleen tullut Turun ja Kaarinan seurakunnissa soiva juhlapyhä. Tänäkin Marianpäivänä soi ilmaiskonserteissa moni-ilmeinen kirkkomusiikki railakkaasta gospelista ja Ave Marioista kehtolauluihin.
Pieta-veistoksen Maria

Marian ilmestyspäivän messut alkavat pääkirkoissa klo 10 (Henrikinkirkossa klo 11). Neitsyt Marialle omistetussa Maarian kirkossa saarnaa Turun piispa Kaarlo Kalliala ja musisoi hieno Verbum Sonans -kuoro.

Kamarikuoro Cappella Cathedralis laulaa suomalaista Maria-aiheista musiikkia Marianpäivän kuorokonsertissa Turun tuomiokirkossa klo 16. Kuoroa johtavat Anu Åberg ja Timo Lehtovaara ja urkuja soittaa Markku Hietaharju. Ennen konserttia klo 15.30 Timo Lehtovaara kertoo Mariasta suomalaisessa kuoromusiikissa Tuomiokirkon Pormestarin kuorissa. Konserttiohjelman hinta on 10 euroa.

Mikaelinkirkossa pistetään Marianpäivänä gospeliksi. Kevään vauhdikkaimpia Let´s Sing Gospel Together -jameja rytmittävät Silvia Kosken ohjastama Aboa Gospel –kuoro, Jippu sekä bändi klo 17 alkaen. Tuttua ja uudempaa gospelia lauletaan yhdessä ”Amerikan malliin”.

Marianpäivän iltaa kohti rauhoitutaan kehtolaulujen parissa. Cantilena-kuoro laulaa kehtolauluja Terttu Jussilan johdolla Kuusiston vanhassa puukirkossa Kaarinassa. Marianpäivän kehtolauluhartaus alkaa klo 18.

Marianpäivän illan iloksi keskiaikaisessa Maarian kirkossa kuullaan Ave Marioita renessanssista tähän päivään. Maarian kirkossa klo 19 alkavassa Marianpäivän konsertissa esiintyvät Naiskuoro Resonus johtajanaan Kari Jantunen, Pauliina Haustein, sello ja Juulia Pölönen, kantele. Ohjelman hinta on 10 euroa.

Marian ilmestyspäivän pyhäpäivän aiheena on enkeli Gabrielin ilmestyminen neitsyt Marialle ilmoittamaan Jeesuksen syntymisestä.

(Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän viestintä 13.3.2018 / MV)

Tue Mar 13 13:31:00 EET 2018