Elämän leipää messussa sunnuntaina

Turun ja Kaarinan kirkkojen messuissa ensi sunnuntaina 11. maaliskuuta ehtoollisleipänä tarjotaan seurakuntien omien leipojien leipää. Neljännen paastonajan sunnuntain kirkkovuositeema on Elämän leipä.
Ehtoollisleivän murtaminen

Seurakuntayhtymän oma lounasravintola Naakka leipoo leipäsunnuntain messuihin kaksikymmentä ehtoollisleipää gluteenittomasta jauhosta tehdystä taikinasta, jota peruna pehmentää. Leipien päälle tehdään vanhan perinteen mukaisesti ristinmerkki.

Messussa ehtoollista jakaessaan pappi murtaa leivästä pienen palan jokaiselle ehtoolliselle osallistuvalle.

Leipäsunnuntain ehtoollisleipä on ideoitu yhdessä seurakuntalaisten kanssa ja tarkoitus on, että leipäsunnuntain itse leivotusta leivästä tulee kirkkovuosiperinne kerran vuodessa.

Kirkon jumalanpalveluselämä saa rytminsä ja sisältönsä kirkkovuodesta, jonka keskus on pääsiäinen. Jokaiselle pyhäpäivälle on omat raamatuntekstinsä ja rukouksensa.

Neljättä paastonajan kutsutaan myös leipäsunnuntaiksi, koska päivän tekstit puhuvat ihmisten tarvitsemasta hengellisestä ravinnosta ja tapahtumasta, jossa Jeesus ruokki viidellä leivällä ja kahdella kalalla viidentuhannen hengen väkijoukon.

(Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymä 8.3.2018 / MV)

2018-03-08 15:24:00.0