Turun tuomiokirkon pääurut rikki

Turun tuomiokirkon pääurkujen tekniikka petti ennen Katedraali soi ! -kirkkomusiikkiviikon perjantai-illan konserttia. Konsertin viimeinen sävelteos jäi kuulematta.
Konsertin kaksi ensimmäistä osaa, viulisti Manfred Gräsbeckin esittämät Lisztin kappaleet ja pianisti Mikko Heinisen soittama Esa-Pekka Salosen sävellys kuultiin, mutta säveltäjä César Franckin urkuteos jäi väliin urkujen rikkouduttua juuri ennen konserttia. Urkuteoksen olisi soittanut urkutaiteilija Maija Lehtonen. Harjoituksissa edeltävinä päivinä urut olivat toimineet normaalisti.

Urkujen rikkoutumista selvitetään ensi viikolla. Kyseessä ovat Suomen suurimmat mekaaniset urut vuodelta 1980. Ne on toimittanut Urkurakentamo Veikko Virtanen.

Katedraali soi! –viikko jatkuu vielä viikonlopun Turun tuomiokirkossa. Lauantaina kuullaan protestanttista kirkkomusiikkia ennen ja jälkeen Bachin. Sunnuntaina viikko huipentuu kirkko-oopperan konserttiversioon, jossa solisteina esiintyvät baritoni Esa Ruuttunen ja mezzosopraano Laura Mäkitalo. Viimeiset konsertit voidaan esittää ilman pääurkuja.

(Seurakuntayhtymän viestintä 10.2.2018 / PH)

Sat Feb 10 15:16:00 EET 2018