Katedraali soi! -viikko on kirkkomusiikin juhlaa

Jokatalvinen Katedraali soi! -kirkkomusiikkiviikko tarjoaa musiikkielämyksiä Turun tuomiokirkossa jälleen 5.–11. helmikuuta.

Katedraali soi!

Konserttisarjan avaa maanantaina 5.2. vasta 20-vuotias pianistilahjakkuus Ossi Tanner, jonka konsertissa soivat muun muassa Sibeliuksen ja Rahmaninovin sävellykset. Virolaisen säveltäjän Cyrillus Kreekin Requiem juhlistaa 100 vuotta täyttävää etelänaapuriamme tapahtumaviikon tiistaina. Konsertissa esiintyvät urkuri Markku Hietaharju, tenori Heikki Rainio ja Märt Krellin johtama Chorus Cathedralis Aboensis -kuoro. Teoksen urkuversio kuullaan kokonaisuudessaan Suomessa tiettävästi ensimmäistä kertaa.

Viikko jatkuu barokkimusiikin helmillä ja huipentuu sunnuntaina herätysjohtaja Lars Levi Laestadiuksen elämästä kertovaan Kolme kirjettä Laestadiukselle ‑kirkko-oopperan konserttiversioon. Teoksessa kolme nykyajan naista kirjoittaa kirjeen 1800-luvulla eläneelle Laestadiukselle, joka tekee oopperan tarinassa kuolemaa. Kuolemansa kynnyksellä Laestadius joutuu ottamaan kantaa rajuihinkin vaikeuksiin ja rajoituksiin, joita naiset ovat kokeneet lestadiolaisuuden piirissä.

Idea oopperasta tuli baritoni Esa Ruuttuselta, joka laulaa Laestadiuksen osan. Ruuttusen mukaan teos tarjoaa kuulijoille pureskeltavaa ja valottaa Laestadiuksen monipuolista mutta huonosti tunnettua henkilöhahmoa.

– Nykypäivänä tunnetaan lestadiolaisuus, mutta ei Laestadiusta, joka on hyvin mielenkiintoinen henkilö monella tapaa. Teos ei ole helppo esittäjille eikä kuulijoillekaan, mutta se palkitsee ja antaa ajateltavaa, Ruuttunen lupaa.

Libreton takana ovat Michael Baran ja Jyrki Linjama, joka vastaa myös teoksen sävellyksestä. Naisroolit laulaa mezzosopraano Laura Mäkitalo.

Katedraali soi! -viikkoa vietetään tänä vuonna jo 22. kertaa. Viikon järjestää Turun Tuomiokirkkoseurakunta yhteistyössä Turun musiikkijuhlien ja Turun filharmonisen orkesterin kanssa.

Katedraali soi! -kirkkomusiikkiviikko 5.–11.2.2018 Turun tuomiokirkossa. Konsertit joka ilta klo 19.00. Liput Tuomiokirkon infosta tuntia ennen konserttia.

www.katedraalisoi.fiLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Konsertit Turun tuomiokirkossa klo 19. Liput ovelta tuntia ennen konserttia.

Ma 5.2.2018
Ossi Tanner, piano, Tampereen pianokilpailun voittaja 2017
J.S. Bachin, Debussyn, Sibeliuksen ja Rahmaninovin musiikkia. Yhteistyössä Turun musiikkijuhlien kanssa. Liput 27,50 / 25,00 / 22,50 €, ennakkoon lippu.fi

Ti 6.2.2018