Teille on syntynyt Vapahtaja!

Jouluyön ja -aamun hartauksissa hiljennytään ilosanoman äärelle.

Joululauluja kirkossa

Jouluyö on Kristuksen syntymisen yö: ”Tänään on teille syntynyt Vapahtaja.” Jouluyön hartauksissa juhlitaan jouluyön sanomaa yhdessä laulaen sekä hiljennytään kuulemaan raamatuntekstejä, jotka johdattavat ottamaan vastaan jouluyön ihmeen. Turun ja Kaarinan seurakunnissa jouluyön ilosanoman äärelle hiljennytään jouluyön 24. ja jouluaamun hartauksissa 25. joulukuuta.

Jouluyönä Turun ja Kaarinan alueella hartauksia ja messuja pidetään yhteensä viidessä eri kirkossa. Maarian kirkossa ja Tuomiokirkossa on luvassa jouluyön messu sekä Kuusiston kirkoissa hartaus klo 22. Tuomiokirkon messu on kaksikielinen. Martinkirkossa ja Piikkiön kirkossa jouluyön messut alkavat klo 23.

Voit kokea vanhan ajan joulutunnelmaa jouluyönä sekä jouluaamuna, kun Maarian ja Kuusiston kirkkojen kattokruunuissa palavat elävät kynttilät. Pyhän Katariinan kirkossa kynttilät luovat tunnelmaa aattona ja jouluaamuna.

Jouluyönä päästään nauttimaan myös musiikista, kun Mikaelinkirkossa soi Kauneimpien joululaulujen yö klo 22.

Jouluaamuna jatketaan Jeesuksen syntymäpäiväjuhlaa

Jouluaamun messu on ollut perinteisesti Pohjolassa joulun tärkein jumalanpalvelus. Paimenten messunakin tunnetun jumalanpalveluksen aiheena on ”Nyt Betlehemiin”. Ilosanoman lisäksi jouluaamun messut tarjoavat kirkonkävijöille aamun rauhaa.

Maarian kirkossa jouluaamun kirkkoon pääsee jo aamuvarhaisella klo 6. Kuusiston kirkon, Pyhän Katariinan kirkon ja Tuomiokirkon joulukirkot alkavat klo 7. Kakskerran, Martin, Mikaelin, Paattisten ja Piikkiön kirkoissa joulukirkot ovat klo 8. Ruotsinkielisiä jumalanpalveluksia on tarjolla Kuusiston kirkossa sekä Tuomiokirkossa klo 8.30.

Klo 9 hiljennytään ilosanoman äärelle Henrikin, Kaarinan ja Varissuon kirkoissa. Runosmäen ja Uittamon seurakuntataloilla sekä Turun linnan kirkossa joulukirkko alkaa klo 10. Samaan aikaan vietetään Tuomiokirkossa jouluaamun messua perheille. Suikkilan seurakuntakodissa järjestettävä joulukirkko alkaa klo 12.

Myös joulupäivänä on tarjolla musiikkielämyksiä. Tuomiokirkossa soi ensin Jouluyön musiikkia klo 21 ja sen jälkeen luvassa on ruotsinkielinen Julmusik-tilaisuus klo 23.

Löydä jouluyön ja jouluaamun hartaudet Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän sivuilta osoitteesta www.turunseurakunnat.fi/jouluLinkki avautuu uudessa välilehdessä. Rauhallista joulua!

(Turun ja Kaarinan seurakuntyhtymän viestintä 19.12. /IN)

2017-12-19 12:22:01.0