Kynttilä muualle haudatulle Turussa ja Kaarinassa

Jouluyönä hautausmaat loistavat valoja, kun kynttilät ovat syttyneet haudoille. Jos läheisen haudalle on pitkä matka, voi kynttilän tuoda muualle haudattujen muistomerkille, joita on kaikilla Turun ja Kaarinan hautausmailla.

Turun hautausmaalla muistopaikkana on jo pitkään palvellut Menneitten sukupolvien muistomerkki pienellä aukiolla Vanhan hautausmaan keskellä. Katariinan hautausmaalla muistokivi ja Paattisilla maahan upotettu risti ovat sankarihautojen vieressä.

Maarian kirkkomaalla muistopaikka on pystytetty pääportin oikealle puolelle ja Maarian keskisellä hautausmaalla kappelin läheisyyteen. Kärsämäen hautausmaalla muistopaikka löytyy muistolehdon ja kappelin välistä.

Kakskerrassa muistopaikka on pääportilta vasemmalle ja Kuusiston hautausmaalla muistopaikaksi pystytetty valurautaristi on kirkon pääsisäänkäynnin edessä. Piikkiössä muistelupaikka on kirkon länsipuolella. Kynttilöitä voi viedä myös viiteen muistolehtoon.

Jouluaattona hautausmailla on paljon väkeä liikkeellä. Hautausmailta arvioidaan, että kaikkein ruuhkaisin aika alkaa joulurauhan julistuksen jälkeen ja jatkuu aina iltaseitsemään saakka. On hyvä myös muistaa, että kynttilät muistopaikoilla tulee sijoittaa tarpeeksi kauas toisistaan, jotta ne eivät roihahda yhdessä.

(Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän viestintä 19.12.2017 / MV)

Tue Dec 19 11:47:00 EET 2017