Hautausmailla kunnioitetaan Suomen itsenäisyyden puolustajia

Itsenäisyyspäivänä 6.12. jokaisella Turun ja Kaarinan 1161 sankarihaudalla tuikkii oma kynttilälyhty. Turun hautausmaalla sankarivainajia muistetaan vapaaehtoisista koostuvalla kunniavartiolla.

Seppele ja kynttilöitä hautausmaalla

Turun hautausmaan sankariristillä järjestetään itsenäisyyspäivänä klo 13 noin puoli tuntia kestävä hartaustilaisuus, jonka yhteydessä sankarihaudoille muodostetaan kunniavartio. Valtakunnallisen kunnianosoituksen järjestelyistä Turussa vastaavat Turun kaupunki ja reserviupseerit. Mukaan kunniavartioon voi ilmoittautuaLinkki avautuu uudessa välilehdessä Turun reserviupseerit ry:lle 3.12. mennessä.

Kuusiston, Katariinan, Kakskerran ja Paattisten hautausmaalla sekä Maarian kirkkomaalla muistoseppeleet lasketaan sankarihaudoille kirkonmenojen päätteeksi.

Itsenäisyyspäivän kynttilälyhdyt sytytetään Turun hautausmaan sankarihaudoille hartauden ja kunniavartion yhteydessä. Piikkiön sankarihautausmaalla sytyttämisestä vastaa seurakunta, muilla Turun ja Kaarinan hautausmailla partiolaiset.

Katariinan hautausmaalla voi osallistua klo 12.30 alkaen dosentti Kimmo Ikosen hautausmaakierrokselle osana Katariinanseurakunnan perinteistä itsenäisyyspäivän Joulutori-tapahtumaa.

Kuva: Timo Jakonen

(Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän viestintä 1.12.2017 / RK)

Fri Dec 01 14:19:01 EET 2017