Tuomiokirkon kuusen valot syttyvät lauantaina

Tule aloittamaan joulun odotusta kanssamme lauantaina! Turun tuomiokirkon kuusen valot syttyvät 25.11. klo 15.45 alkaen.
Turun tuomiokirkko ja valaistu joulukuusi

Kaikille tarkoitetussa puolen tunnin juhlassa soi iloinen joulumuskari, siellä lauletaan yhdessä, pappi puhuu ja yhdessä laskien kuusen sadat ledvalot syttyvät! Lopuksi lauletaan Maa on niin kaunis -virsi. Pikku Kakkosesta tuttu Pikkuli-maskotti vilkuttelee taustalla.

Juhlan juontavat Kirkonrotat eli lastenohjaajat Milla Järvinen ja Satu Ilano. Lisää seurakuntayhtymän kasvatusasiain keskuksen väkeä löytyy lavalta: tonttuna häärii Niina Toivonen ja joulumuorina puuropataa hämmentää Merja Forsman. Puheen pitää seurakuntapastori Tiinakaisa Honkasalo. Muskaribändiä johtaa Tuuli Paasolainen ja siinä soittavat Sini Koivuniemi, piano, Tomi Dahlman, basso ja Seppo Innanen, rummut. Valojen sytytysjuhlaan osallistui viime vuonna noin 5000 turkulaista ja lähialueelta tulevaa.

Tuomiokirkontorilta voi siirtyä Vanhalle Suurtorille joulumarkkinoille katsomaan tulishow´n ja Vähätorilta liittyä kulkueeseen, joka johdattaa Turun kävelykadulle joulukadun avajaisiin.  Kuusijuhlan järjestää Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymä ja kuusen valoista vastaa Destia Oy.

Joulukuusessa on yhtä monta valoa kuin Tuomiokirkolla on vuosia. Kirkko vihittiin käyttöön vuonna 1300. Niinpä kuusessa on tänä vuonna 717 valoa. Kuusen kuljettivat keskiviikkona kirkon eteen Turun kaupungin kiinteistöliikelaitos ja Kuntec Oy:n väki. 22 metriä korkea kuusi saatiin tänä vuonna Pöytyän Haverista. Kuusi on Tuomiokirkon edessä aina Nuutinpäivään eli 13. tammikuuta saakka.

Joulukuusinäyttely ullakkogalleriassa

Tulevana lauantaina 25.11. on mahdollista käydä myös tutustumassa Turun tuomiokirkon joulukuusi -näyttelyyn Brinkkalan talon ullakkogalleriassa, Vanha Suurtori 3. Näyttelyyn on koottu tietoa Tuomiokirkon joulukuusen historiasta. Esillä on vanhoja valokuvia ja lehtileikkeitä sekä 15 kappaletta aikaisempien vuosien kuusenrungoista leikattuja kiekkoja vuosilta 1980–2016.  Näyttelyn avaa lauantaina klo 11 ylläpitopäällikkö Mari Helin. Avajaisissa on glögi- ja piparitarjoilu.

Näyttelyyn on vapaa pääsy. Se on avoinna 14.1.2018 saakka ti-su klo 10–18. Näyttelyn järjestävät Turun Kiinteistöliikelaitos ja Turun museokeskus.

Kuva Timo Jakonen

(Seurakuntayhtymän viestintä 23.11.2017 / PH)

Thu Nov 23 12:28:01 EET 2017