Mia Bäck kirkkoherran virkaan Tuomiokirkossa 3.12. klo 12

Turun ruotsalaisen seurakunnan kahdeksas kirkkoherra Mia Bäck asetetaan virkaan ensimmäisenä adventtina, sunnuntaina 3. joulukuuta. Hänet asettaa virkaan piispa Björn Vikström.
Kuvassa kirkkoherra Mia Bäck Tuomiokirkon alttarilla.

Mia Bäck on ensimmäinen nainen seurakunnan kirkkoherran virassa. Åbo svenska församling, Turun ruotsalainen seurakunta, kuuluu Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymään ja Porvoon hiippakuntaan.

Mia Bäck asetetaan virkaan juhlavassa perhemessussa 3.12. klo 12 Turun tuomiokirkossa. Piispa Björn Vikströmiä avustavat lääninrovasti Katarina Dahlqvist, tuomiorovasti Heimo Rinne, emeritus kirkkoherra Björn Nalle Öhman, diakoni Eija Grahn, seurakuntaneuvoston varapuheenjohtaja Margó Storm sekä nuorta polvea: lapsi päiväkerhosta, lapsi iltapäiväkerhosta ja seurakunnan isosnuori.

Juhlavassa messussa paljon musiikkia

Perhemessun liturgeina toimivat seurakuntapastori Maria Wikstedt ja piispa Björn Vikström. Mia Bäck saarnaa ja seurakunnan isoset avustavat jumalanpalveluksessa. Messussa laulavat seurakunnan kuorot, joita johtavat vs. kanttori Frank Berger, A-kanttori Marjo Danielsson ja Misa Ståhl-Norrholm. Vs. kanttori Tuuli Lempa soittaa urkuja. Muut muusikot ovat Carita Lagerspetz, klarinetti, Liisa Gunnelius, baritoni ja pasuuna, Håkan Lövdahl, pasuuna ja Olli Lagerspetz, tuuba. Mukana myös päiväkerholapsia ja seurakunnan työntekijöitä.

Uusi kirkkoherra Mia Bäck saarnaa seurakunnan kirjavasta monimuotoisuudesta. Hän toivoo, että koko seurakunta tuntee itsensä tervetulleeksi perhemessuun. Jumalanpalvelus on tarkoitettu myös lapsille ja evankeliumin lukemisen jälkeen seurakunta voi yhtyä laulamaan adventtivirttä, Hoosiannaa.

Messun jälkeen on tervetulojuhla Aureliassa, Aurakatu 18, jossa on lounas ja juhlaohjelma. Ilmoittautumiset juhlaan viimeistään 30.11. osoitteessa www.abosvenskaforsamling.fi

Teologian maisteri Mia Bäck, Turun ruotsalaisen seurakunnan vs. kirkkoherra, on syntynyt 1976, vihitty papiksi 2007 Porvoon hiippakunnassa, suorittanut pastoraalitutkinnon 2010 ja seurakunnan johtamisen tutkinnon 2011. Papiksi vihkimisen jälkeen Bäck on työskennellyt Turun ruotsalaisessa seurakunnassa seurakuntapastorina, vs. kappalaisena ja vs. kirkkoherrana.  Hän on hiippakuntavaltuuston jäsen ja toimii varapuheenjohtajana Kirkon ruotsinkielisen työn keskuksen delegaatiossa, joka johtaa keskuksen toimintaa. Delegaation puheenjohtajana toimii piispa Björn Vikström.

_____________

Kyrkoherdeinstallation i Åbo svenska församling

På första advent, den 3 december, installeras Åbo svenska församlings åttonde kyrkoherde Mia Bäck av biskop Björn Vikström. Mia Bäck är den första kvinnan som valts till kyrkoherde i församlingen. Installationen äger rum under den festliga och högtidliga familjemässan kl. 12 i Åbo domkyrka. Under installationen assisteras biskop Björn Vikström av kontraktsprosten Katarina Dahlqvist, domprosten Heimo Rinne, kyrkoherde emeritus Björn Nalle Öhman, diakon Eija Grahn, församlingsrådets viceordförande Margó Storm samt av ett dagklubbsbarn, ett eftisbarn och en hjälpledare.

Familjemässan leds av församlingspastor Maria Wikstedt och biskop Björn Vikström. Mia Bäck predikar och församlingens hjälpledare fungerar som gudstjänstgrupp. Församlingens samtliga körer medverkar under ledning av tf kantor Frank Berger, A-kantor Marjo Danielsson och Misa Ståhl-Norrholm. Tf kantor Tuuli Lempa spelar orgel och musiken förgylls av Carita Lagerspetz (klarinett), Liisa Gunnelius (baryton och trombon), Håkan Lövdahl (trombon) och Olli Lagerspetz (tuba). Därtill medverkar dagklubbsbarn och församlingens medarbetare.

Den nya kyrkoherden Mia Bäck kommer att predika om församlingens färgsprakande mångfald och hon hoppas att hela församlingen känner sig välkomna till familjemässan. Gudstjänsten är barnvänlig och efter evangelieläsningen får församlingen stämma in i adventspsalmen Hosianna.

Efter mässan fortsätter välkomstfesten i Aurelia (Auragatan 18) med kyrklunch och festprogram. Anmälningar till festen i Aurelia via www.abosvenskaforsamling.fi senast 30.11.

Teologie magister Mia Bäck, tf kyrkoherdei Åbo svenska församling, är född 1976, prästvigd 2007 i Borgå stift, har avlagt pastoralexamen 2010 och examen i ledning av församlingsarbete 2011. Efter prästvigning har Bäck tjänstgjort i Åbo svenska församling som församlingspastor, tf kaplan och tf kyrkoherde. Bäck är medlem i stiftsfullmäktige och viceordförande i delegationen för Kyrkans central för det svenska arbetet.

Photo: Hanna Madeleine Andersson

(Åbo svenska församling/Seurakuntayhtymän viestintä 21.11.2017/ PH)

2017-11-21 12:11:00.0