Elettyä uskoa 1600-luvulla – yleisöluento reformaatiosta Turun tuomiokirkossa 20.11.

Turun yliopiston yleisöluentosarja reformaation vaikutuksesta kulttuuriin ja kirkkoon Turun tuomiokirkossa päättyy elettyyn uskoon.

Luennolla Tuomiokirkossa

Syksyn kolmannella luennolla maanantaina 20.11. FT dosentti Raisa Toivo Turun yliopistosta kertoo 1600-luvun uskonnollisuudesta otsikolla Luterilaisuus, katolisuus, taikuus ja sietämisen politiikka: elettyä uskoa 1600-luvun suomalaisten käytännössä. Noin puolentoista tunnin luento alkaa Tuomiokirkossa klo 17. Luennolle on vapaa pääsy.

Miksi lähes 200 vuotta reformaation jälkeen suomalaiset rukoilivat siunatun suolan ja kynttilöiden kanssa, juhlivat pyhää Katariinaa ja matkustivat pitkiäkin matkoja uhratakseen tietyissä kirkoissa rukoustensa tueksi? Esitelmä tarkastelee sitä, miten reformaatioiden jälkeinen uskonnollisen kilpailun ja ”puhdasoppisuuden” maailma vaikutti maallikoiden hartauselämään ja arkipäivän uskonelämään.

Luentosarjan järjestää Keskiajan ja uuden ajan alun tutkimuksen keskus Turun yliopistossa (TUCEMEMS).

Luterilaisuus, katolisuus, taikuus ja sietämisen politiikka: elettyä uskoa 1600-luvun suomalaisten käytännössä. FT dosentti Raisa Toivo luennoi TUCEMEMsin Studia generalia -sarjassa Turun tuomiokirkossa maanantaina 20.11. klo 17-18.30. Vapaa pääsy.

(Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän viestintä 16.11.2017 / MV)

Thu Nov 16 13:54:09 EET 2017