Merkkivuoden viimeinen rummutus – reformaatioviikko Turussa 30.10.–5.11.

Tiistaina 31. lokakuuta tulee kuluneeksi tasan 500 vuotta saksalaisen Martti Lutherin kuuluisien teesien julkaisemisesta. Sen kunniaksi Suomessa vietetään 30.10.–5.11.2017 valtakunnallista reformaatioviikkoa, joka näkyy myös Turussa.
reformaatioviikko-uutinen_THUMB.jpg

Ohjelmassa on muun muassa musiikkia, opaskierroksia, näytelmiä ja valtakunnallinen pääjuhla.

Viikon runsaaseen musiikkiohjelmaan kuuluu yksi merkkivuoden merkittävimmistä kantaesityksistä. Turun filharmonisen orkesterin säveltäjä Pauliina Isomäeltä tilaama juhlava Vuorisaarna-oratorio kuullaan torstaina 2.11. ja perjantaina 3.11. klo 19 Turun tuomiokirkossa.

Tiistaina 31.10. klo 16 on tarjolla ilmainen opaskierros teemalla ”Mikael Agricolan Turku”. Turun Lausuntakerhon jäsenet tulkitsevat Agricolan runoja torstaina 2.11. klo 18 Katariinan kirkossa.

Teemaviikko tarjoaa mahdollisuuden käydä tutustumassa Turun linnan näyttelyyn ”Valtapeliä – reformaatio Suomessa”. Näyttelyn teemoihin ja Kustaa Vaasaan liittyy myös vuoteen 1530 sijoittuva pienoisnäytelmä ”Ruhtinasreformaatio”, joka esitetään sunnuntaina 29.10. ja 5.11. Molempina päivinä on kaksi näytöstä, klo 14.30 ja klo 16.

Reformaatioviikon luentotarjonnasta löytyy muun muassa toimittaja Hannu Taanilan luento reformaation musiikkipolitiikasta maanantaina 30.10. klo 18 Turun pääkirjastolla.

Turun työväenopistolla ääneen pääsevät myös muut uskonpuhdistuksen perilliset kuin vain luterilaiset. Perjantaina 3.11. klo 18 järjestettävässä keskustelussa on mukana panelisteja adventti-, baptisti-, helluntai-, metodisti- ja vapaaseurakunnasta.

Sunnuntaina 5.11. Turussa vietetään reformaation merkkivuoden valtakunnallista pääjuhlaa. Päivä alkaa klo 10 televisioitavalla juhlajumalanpalveluksella Tuomiokirkossa ja jatkuu klo 15 kaikille avoimella pääjuhlalla Logomossa. Juhlan teemana on ”Yhtä matkaa – reformaatiota jo 500 vuotta”. Turun valtakunnalliset pääjuhlatapahtumat päättävät reformaation merkkivuoden vieton Suomessa.

Reformaation merkkivuosi näkynyt Turussa

Suomessa on liitytty kuluneen vuoden aikana kansainvälisen reformaation merkkivuoden viettoon. Monipuolista ohjelmaa on järjestetty eri puolilla maata. Turulla on Suomen reformaatiokaupunkina ollut erityinen rooli merkkivuoden vietossa. Laaja-alainen toimijaverkosto on tuottanut monipuolista ohjelmaa kaikenikäisille. Merkkivuoden pääjuhlatapahtumat on järjestetty Turussa.

Martti Lutherin 500 vuotta sitten julkaisemat teesit käynnistivät kirkollista elämää, kieltä ja kansansivistystä, kulttuuria, hallintoa ja lainsäädäntöä muovanneen tapahtumasarjan, jota kutsutaan reformaatioksi tai uskonpuhdistukseksi. Sen seurauksena syntyi myös luterilainen kirkko.

Tutustu koko reformaatioviikon ohjelmaanLinkki avautuu uudessa välilehdessä

(Reformaation merkkivuosi 24.10.2017 / MT, RK)

2017-10-24 11:15:01.0