Martinseurakunnalle Vuoden ekumeeninen teko -tunnustus

Ilomantsin ortodoksinen seurakunta ja Turun Martinseurakunta saivat Vuoden ekumeeninen teko -tunnustuksen. Sen myöntää Suomen Ekumeeninen Neuvosto.

Kuva värikkäästä praasniekkakulkueesta Ilomantsista vuodelta 2010.

Tunnustus tuli vuosikymmenet jatkuneesta ystävyysseurakuntatoiminnasta. Turusta on tehty lukuisia kesäisiä matkoja Ilomantsiin ja päinvastoin. Perusteluissa todetaan seuraavasti:

Tunnustus annetaan Ilomantsin ortodoksiselle seurakunnalle ja Turun Martinseurakunnalle ainutlaatuisesta ja uusia uria avanneesta ekumeenisesta toiminnasta. Ystävyysseurakuntasuhde on alkanut vuonna 1975 ja jatkuu edelleen. Vuosikymmenien ystävyys kertoo elävästä kristillisyydestä ja antaa esimerkin kaikille maamme seurakunnille ekumeenisen yhteyden mahdollisuuksista.

Tunnustus luovutetaan seurakuntien edustajille 15.10. Suomen Ekumeenisen Neuvoston 100-vuotisjuhlan yhteydessä Helsingin tuomiokirkon kryptassa. Kirkkokahvitilaisuus alkaa ekumeenisen juhlajumalanpalveluksen jälkeen noin kello 12. Ilomantsin seurakunnan puolesta tunnustuksen ottaa vastaan TT Juha Riikonen.

Nyt palkittu ystävyystoiminta käynnistyi vuonna 1975 Ilomantsin ortodoksisen seurakunnan kirkkoherran Hannu Loiman ja Turun Martinseurakunnan jäsenen ja luottamushenkilön Antti Lehtisen aloitteesta. He toimivat vuosikymmenet primus motoreina seurakuntavierailuissa ja muussa yhteistoiminnassa.

Vuoden ekumeeninen teko -tunnustus myönnetään vuosittain. Se voidaan myöntää tapahtumalle, hankkeelle tai idealle. Sen voi saada niin yksittäinen henkilö kuin ryhmä tai järjestö, seurakunta tai seurakunnat yhdessä. Sillä voidaan palkita uusia ideoita tai ekumeenista jatkuvuutta ja pitkäjänteisyyttä. Ehdotuksia palkinnon saajaksi voi tehdä kuka tahansa vuosittain 30. kesäkuuta saakka.

Kuva Ilomantsissa heinäkuussa vietettävästä Iljan eli Eliaan kirkon praasniekka-juhlasta vuodelta 2010. Kuva Martinseurakunta.

(Suomen Ekumeeninen neuvosto, Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymä 4.10.2017 / PH)

Wed Oct 04 15:34:01 EEST 2017