Reformaatio ja muutokset jumalanpalveluselämässä – yleisöluento Tuomiokirkossa 18.9.

Turun tuomiokirkossa jatkuu Turun yliopiston yleisöluentosarja reformaation vaikutuksesta kulttuuriin ja kirkkoon.
Luennolla Tuomiokirkossa

Luentosarjan järjestää Keskiajan ja uuden ajan alun tutkimuksen keskus Turun yliopistossa (TUCEMEMS).

Syksyn ensimmäisellä luennolla maanantaina 18.9. professori Jyrki Knuutila kertoo reformaatiosta ja liturgisista muutoksista Turun tuomiokirkossa. Knuutila on käytännöllisen teologian professori Helsingin yliopistossa. Noin puolentoista tunnin luento alkaa Tuomiokirkossa klo 17. Luennolle on vapaa pääsy.

Luennolla käsitellään reformaation aatteellisten ja teologisten virtausten aiheuttamia muutoksia Turun tuomiokirkossa: miten ja milloin messujen, rukoushetkien ja kirkollisten toimitusten (esimerkiksi kaste, avioliittoon vihkiminen, hautaus) suorittamisesta annetut liturgiset ohjeet muuttuivat? Miten ne antoivat aiheen tehdä muutoksia myös kirkon sisätiloissa?

Entä miten Turun tuomiokirkko vaikutti esikuvallisesti sekä lähiseurakuntien että myös koko silloisen hiippakunnan eli koko asutun Suomen jumalanpalveluselämään ja kirkkojen sisustukseen?

Reformaatio ja liturgiset muutokset Turun tuomiokirkossa. Professori Jyrki Knuutila luennoi TUCEMEMsin Studia generalia -sarjassa Turun tuomiokirkossa maanantaina 18.9. klo 17-18.30. Vapaa pääsy. Luentosarja jatkuu 30.10. ja 20.11.:

• 30.10.2017 FT Sonja Hukantaival (Turun yliopisto): Kätketyt taikaesineet – Reformaatioajan kansanuskoa arkeologian silmin.
  • 20.11.2017 FT dosentti Raisa Toivo (Turun yliopisto): Luterilaisuus, katolisuus, taikuus ja sietämisen politiikka: elettyä uskoa 1600-luvun suomalaisten käytännössä.

LISÄTIETOJA LUENTOSARJASTA Linkki avautuu uudessa välilehdessä

(Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän viestintä 13.9.2017 / MV)

Wed Sep 13 13:48:00 EEST 2017