Martinkirkon kellot vihdoin oikeaan aikaan

Martinkirkon kellotornin viisarikellot ovat jo jonkin aikaa näyttäneet eri aikaa sataman suunnassa asuville turkulaisille, mutta nyt asiaan on tulossa korjaus.

Turun Martinseurakunnan Martinkirkon kellotaulut

Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän teknisen isännöitsijän Minna Heiskasen mukaan vika on nyt paikallistettu.

– Kyllä tätä on pitkään ja hartaasti tutkittu. Välillä kävi jopa mielessä olisivatko kellon viisarit löystyneet kiinnityksestään, kertoo Heiskanen.

Kun säät sallivat nostokorin käytön, päästiin vihdoin käymään kellotaulun luona. Silloin selvisi, että tästäkään ei ollut kysymys. On myös arveltu, että isokokoisen kellon viisarit ovat melkoinen tuulipinta ja voimakas tuuli saattaisi vaikuttaa viisareiden liikkeeseen.

– Vika löytyi lopulta kellokoneistoja pyörittävästä sähkömoottorista. Nyt on uusi tilattu, joten eiköhän tämä kellovika korjaudu muutaman viikon sisällä, Minna Heiskanen arvelee.

Vika on ollut tiedossa jo muutamia viikkoja. Se olisi saattanut jäädä huomaamatta kokonaan, elleivät valppaat turkulaiset olisi viestittäneet asiasta Turun Martinseurakunnalle.

(Martinseurakunnan viestintä 31.8.2017 / HK)

2017-09-01 09:23:45.0