Ei purkulupaa Pallivahan seurakuntakeskukselle

Turun rakennusvalvonta ei myöntänyt 24.8. pitämässään kokouksessa purkulupaa Pallivahan seurakuntakeskukselle, koska sitä pidetään rakennus- ja kulttuurihistoriallisesti merkittävänä rakennuksena.
pallivaha_THUMB.jpg

Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymä on hakenut kosteusongelmista kärsineelle seurakuntakeskukselle purkulupaa, koska kunnostustöiden onnistumisesta ja niiden kustannuksista ei ole varmuutta. Käyttökiellossa olevan rakennuksen kuntotutkimuksiin ja korjaustöihin on käytetty kahden viime vuoden aikana noin 400 000 euroa, mutta kiinteistöjohtaja Seppo Kosola arvelee peruskorjauksen maksavan jopa 4 miljoonaa euroa.

Purkulupaa haettiin, koska yhteinen kirkkoneuvosto päätti, että asiassa edetään selvittämällä sekä purku- että peruskorjausvaihtoehdot.

Seurakuntayhtymä on esittänyt, että Pallivahan seurakuntakeskuksen purkamismahdollisuus toteutuisi asemakaavamuutoksen kautta. Mahdollisen purkamisen jälkeen alueelle voitaisiin kaavoittaa asuinrakennuksia. Seurakuntayhtymä on hakenut kaavamuutosta huhtikuussa 2017.

(Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän viestintä 25.8.2017 / MS)

Fri Aug 25 12:50:00 EEST 2017