Novum Gaudium vie reformaation juurille Turun tuomiokirkossa 30.6.

Turkulainen, vanhan musiikin esittämiseen erikoistunut lauluyhtye Camerata Aboensis vie reformaation katolilaisille juurille ja varhaisimpaan luterilaiseen aikaan konsertissaan Novum Gaudium Turun tuomiokirkossa perjantaina 30.6. klo 19.
Camerata Aboensis 2009 kuva_S.jpg

Camerata Aboensiksen konsertti liikkuu renessanssin ja reformaation dynaamisella musiikkikentällä. Lauluyhtye nostaa yhtäältä esille katolilaisia juuria gregoriaanisen laulun muodossa sekä esittämällä otteita anonyymistä moniäänisestä messusta, joka on peräisin kuuluisista Trenton käsikirjoituksista 1400-luvun loppupuolelta.

Luterilaisen reformaation musiikkia edustaa Lutherin luottosäveltäjä Johann Walter sekä hieman myöhempi ja tavattoman tuottelias Michael Praetorius. On tietysti luontevaa poimia otteita myös Turun tuomiokirkon ja Turun katedraalikoulun piireissä esitetyistä Piae Cantiones -sävelmistä, jotka julkaistiin vuonna 1582 pienen muokkauksen jälkeen liiallisen katolilaisuuden poistamiseksi.

Mielenkiintoinen näkökulma saadaan William Byrdin motettien kautta: Byrd pysyi katolilaisena reformoidussa Englannissa ja joutui asettamaan sanansa ja askeleensa tarkoin. Hän sävelsi myös runsaasti liturgista musiikkia pienimuotoisiin ja epävirallisiin jumalanpalveluksiin.

Konsertin järjestää Åbo svenska församling.

Novum Gaudium Uusi Ilo. Ny glädje. Musiikilla reformaation juurille Turun tuomiokirkossa perjantaina 30.6. klo 19. Lauluyhtye Camerata Aboensis. Vapaa pääsy, käsiohjelma 10 €. Konsertti on osa Keskiajan Turku TuomiokirkossaLinkki avautuu uudessa välilehdessä –tapahtumaa.

(Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän viestintä 27.6.2017 / MV)

Tue Jun 27 10:20:01 EEST 2017