Paluu hiljaisuuteen – klavikordimusiikkia keskiajalta Turun tuomiokirkossa 29.6.

Turun tuomiokirkossa matkustetaan 1500-luvun sävellysten matkassa eri puolille Eurooppaa torstaina 29.6. klo 19. Musiikillisena oppaana on klavikorditaiteilija Anna Maria McElwain.
Anna Maria McElwain

Klavikordi on mainittu historiallisissa lähteissä jo 1300-luvulla ja niitä rakennettiin 1800-luvun puoliväliin saakka. Klavikordi ei ole ainoastaan maailman hiljaisin soitin, vaan sen sanotaan myös olleen Johann Sebastian Bachin lempisoitin, jolla säveltäjän mukaan paremmin kuin millään muulla soittimella saattoi tulkita hänen teostensa hienouksia.

Konsertissa kuullaan kuitenkin huomattavasti Bachia varhaisempaa musiikkia, alkaen italialaisen Andrea Anticon nuottikokoelmasta vuodelta 1517.

McElwain on yksi harvoja klavikordiin erikoistuneita muusikoita maailmassa. Hän on Kuopiossa tänä keväänä kuudennen kerran pidetyn, kansainvälisestikin suuren suosion saaneen Nordic Historical Keyboard Festivalin perustaja ja taiteellinen johtaja. Hän on myös järjestänyt ensimmäisen kansainvälisen klavikordikilpailun, joka on tiettävästi ensimmäinen soittimen 700-vuotisessa historiassa.

Paluu hiljaisuuteen. Klavikordimusiikkia keskiajalta Turun tuomiokirkossa torstaina 26.9. klo 19. Anna-Maria McElwain, klavikordi. Käsiohjelma 10 € ovelta. Konsertti on osa Keskiajan Turku Tuomiokirkossa Linkki avautuu uudessa välilehdessä–tapahtumaa.

Lue lisää www.annamariamcelwain.comLinkki avautuu uudessa välilehdessä

(Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän viestintä 27.6.2017)

2017-06-27 09:33:54.0