Keskiajan Turku tuo menneisyyden lähelle

Suomen tunnetuin historiallinen kaupunkitapahtuma Keskiajan Turku järjestetään 29.6.–2.7.2017.
Keskiajan Turku alkaa kulkueella 29.6.2017

Tapahtuma kokoaa yhteen historian harrastajat, käsityöläiset ja keskiajan asiantuntijat Suomen vanhimman kaupungin keskiaikaiselle alueelle. Ohjelmakokonaisuus tarjoaa historiallista tietoa sekä mahdollisuuden eläytyä menneeseen markkinoiden, esitysten ja opastettujen kierrosten avulla. Keskiaikaiset markkinat järjestettiin ensimmäisen kerran Turussa 21 vuotta sitten. Tämän päivän Keskiajan Turku koostuu viidestä eri tapahtumasta.

Keskiaikaiset markkinat

Keskiaikaisilla markkinoilla Vanhalla Suurtorilla nautitaan iloisesta, valoisasta ja jännittävästä keskiajasta. Tapahtuman entistä laajempi ohjelmisto tarjoaa rautaisannoksen asiaohjelmaa, kuten seminaareja, luentoja ja varustenäyttelyn. Värikkäät teatteri-, musiikki- ja sirkusesitykset luovat riehakasta markkinatunnelmaa koko perheelle. Ohjelmaa on suomeksi sekä ruotsiksi ja tapahtuma on maksuton.

Turun tuomiokirkossa otetaan reformaation alkuaskeleita

Suomen ainoassa keskiaikaisessa katedraalissa otetaan reformaation alkuaskeleita. Tunnelmaan johdattavat musiikki 1500-luvulta sekä Agricolan runous ja tekstit. Käänteen tekevää ajan kulttuurin ja hengen muutosta voi seurata opastuksissa Mikael Agricolan Turkuun tai Maria Eerikintyttären katedraaliin 1517. Näyttelyt kappeleissa kertovat reformaation ajasta, jonka ytimiin vievät virsien Yhteisveisuu ja hetkirukoukset. Tuomiokirkko viettää Reformaation merkkivuotta 1517.

Rohan Tallin turnajaiset

Turnajaisissa voi nähdä aitoja ritareita kilpailemassa sotataitojensa paremmuudesta. Keskiaikaiset turnajaiset hipovat todellisen spektaakkelin rajoja. Luvassa on totta ja tarua, ripaus historiaa, todellisia ja epätodellisia hahmoja menneisyydestä ja nykyisyydestä.

Aboa Vetus & Ars Nova museo

Museossa syvennytään Turun historiaan keskiaikaisen rauniokorttelin elämyksellisessä ympäristössä. Maan alta löydetyt kivitalojen rakenteet ja sadat esineet kertovat Suomen vanhimman kaupungin menneisyydestä. Tapahtuman aikana museossa järjestetään päivittäin erilaisia teemaopastuksia, jotka johdattavat menneiden aikojen Turkuun.

Turun linnan keskiaikapäivä

Keskiaikapäivässä1.7. eletään vuotta 1530 ja Kuningas Kustaa Vaasa on saapunut seurueineen linnaan. Katolinen Ruotsi on kääntynyt luterilaiseksi ja kuninkaan kirstut ovat pullollaan kirkon aarteita. Koko linna kuhisee hoviväkeä, palvelijoita, käsityöläisiä ja varusväkeä. Musikantit ja tanssimestari opettavat hovitansseja ja Ulf-maalari viimeistelee seinämaalauksia vierailun kunniaksi. Oppaat johdattavat vieraat linnan saleihin ja saloihin. Lapset voivat veistää hiekasta uudenlaista Turun linnaa ja kisata kuninkaan turnajaisissa linnan puistossa.

Yleisö voi jakaa kokemuksensa ja muistonsa tapahtumasta hashtagilla #keskiajanturku

Koko ohjelma löytyy osoitteesta www.keskiajanturku.fiLinkki avautuu uudessa välilehdessä.

(Keskiajan Turku -kaupunkitapahtuma 19.6.2017 / MV)

2017-06-19 11:07:00.0