Suvivirsikirkko huipentaa Kirkkopäivät Tuomiokirkontorilla

Yhteinen suvivirsi huipentaa Turun Kirkkopäivät Suvivirsikirkossa taivasalla Turun Tuomiokirkontorilla sunnuntaina 21. toukokuuta. Ekumeeninen Kirkkopäivien päätösmessu kansallispyhäkön juurella kokoaa kaiken kansan iloiseen kevätkirkkoon, jossa suvivirsi lauletaan suomeksi, ruotsiksi – ja Turun murteella. Suvivirsikirkko alkaa klo 12.
Ensimmäinen Suvivirsikirkko vuonna 2011. Kuva Timo Jakonen.

Liturgina on arkkipiispa Kari Mäkinen. Messussa saarnaa katolisen kirkon piispa Teemu Sippo. Avustavana liturgina on Turun ruotsalaisen seurakunnan vs. kirkkoherra Mia Bäck.

Suvivirsikirkon musiikista vastaa Henrikinseurakunnan kanttori Olli-Pekka Laakkonen. Messussa laulaa kymmenen kanttorin muodostama Chorus Cantorum –kuoro. Åbo-kvartetissa soittavat viulua Juha Viljanen ja Marjaana Holma, alttoviulua Juhani Forsman sekä selloa Laura Olli. Oboeta soittaa Jun Saotome ja harmonikkaa Marko Valtonen.

Messun yhteydessä siunataan Suomen Lähetysseuran ulkomaantyöhön lähtevät lähetystyöntekijät.

Yle TV1 lähettää Suvivirsikirkon suorana Tuomiokirkontorilta klo 12–13.15. Tämän vuoksi väkeä pyydetään saapumaan Tuomiokirkontorille jo 11.45 mennessä.

Perinteinen pyhiinvaelluskulkue Suvivirsikirkkoon starttaa Maarian kirkolta klo 10. Kulkue lähtee matkaan kaatuneiden muistopäivän seppelenlaskun ja hartauden jälkeen ja kävelee Koroistenniemen kautta Tuomiokirkontorille.

Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän kirkoissa ei pidetä messuja tuona päivänä - kaikki seurakunnat ovat mukana Suvivirsikirkossa.

Suvivirsikirkko järjestetään Turun Tuomiokirkontorilla jo neljättä kertaa. Viime kerralla se kokosi 2500 suvivirren laulajaa.

Ekumeeninen Kirkkopäivien päätösmessu Suvivirsikirkko Turun Tuomiokirkontorilla sunnuntaina 21.5. klo 12. Suoran televisioinnin vuoksi väkeä pyydetään saapumaan Tuomiokirkontorille hyvissä ajoin jo varttia ennen kahtatoista.

Turussa 19.-21.5.2017 pidettäville valtakunnallisille Kirkkopäiville odotetaan noin 10 000 kävijää. Kirkkopäivien yhteydessä pidetään samalla vuosittaiset Valtakunnalliset Lähetysjuhlat sekä ruotsinkieliset Kirkkopäivät. Kirkkopäivien ohjelma löytyy osoitteesta kirkkopaivat.fiLinkki avautuu uudessa välilehdessä.

(Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän viestintä 17.5.2017 / MV)

2017-05-17 16:11:00.0