Pääkirjastolla Raamattu Agricolasta nykyaikaan

Suomen Pipliaseuran järjestämä Raamattu Agricolasta digiaikaan -näyttely Turun pääkirjaston aulassa 4.–31.5.2017. Näyttely liittyy reformaation 500-vuotismerkkivuoteen ja on osa Turun Kirkkopäivien ohjelmaa.

Tiesitkö, että vuoden 1642 Raamattu painoi kuusi kiloa ja että vuoden 1776 Raamattu maksoi hyvän hevosen verran? Nykypäivän lukijalla on helpompaa: mobiililaite mahtuu taskuun, ja matkassa kulkee helposti ja huokeasti useampikin raamatunkäännös.

Tule tutustumaan näyttelyyn, joka esittelee suomenkielisen Raamatun vaiheet Agricolasta tähän päivään!

Keskiajan kirkon kieli oli latina, jota suomalainen korpikansa ei ymmärtänyt. Reformaatiossa keskeistä oli Raamatun kääntäminen kansan kielelle.

Uskonpuhdistaja Martti Lutherin kääntämä saksankielinen Raamattu valmistui vuonna 1534. Hänen oppilaansa Mikael Agricola käänsi ensimmäisen Uuden testamentin suomeksi vuonna 1548. Näyttely valottaa kotimaisen raamatunkäännöstyön vaiheita ja Raamatun käyttöä Suomessa.

(Suomen Pipliaseura 4.5.2017)

2017-05-05 09:44:39.0