Tuomiokirkon nuorisokuoro Lontoossa ja Wittenbergissä

Turku Cathedral Youth Choir (TCYC) eli Turun tuomiokirkon nuorisokuoro esiintyy 20. huhtikuuta Lontoon tunnetuimmassa kirkossa, St. Paulin katedraalissa.

Turun tuomiokirkon nuorisokuoro piispantalon edustajalla.

Seuraavana viikonloppuna kuoro konsertoi ja laulaa kahdessa messussa Wittenbergin linnankirkossa Saksassa. Linnankirkon oveen Martti Lutherin kerrotaan naulanneen teesinsä.

St. Paulin katedraalissa 22-jäseninen kuoro laulaa pidetyssä, anglikaaniperinteen mukaisessa Choral Evensong -iltapalvelussa. Palvelussa esiintyy yleensä katedraalin oma poikakuoro.

Iltapalvelussa lauletaan psalmin lisäksi aina Marian ja Simeonin kiitosvirret (lat. Magnificat ja Nunc dimittis). Palvelun lopuksi kuoron säestäjä, urkuri Markku Hietaharju esittää Sibeliuksen Andante Festivon. Tilaisuuteen osallistuu Suomen Lontoon suurlähetystön edustus.

Nuorisokuoron taiteellinen johtaja, kanttori Anu Åberg on jo vuosia pitänyt tiiviisti yhteyttä katedraaliin, jonne on vaikea päästä esiintymään. Protokolla kuorolle lähetettyine kymmensivuisine ohjeineen kertoo katedraalin merkityksestä. St. Paul´s Cathedral on ollut näyttämönä Amiraali Nelsonin, Winston Churchillin ja Margaret Thatcherin hautajaisille ja siellä viettivät häitään Walesin prinssi Charles ja Diana Spencer.

Kuoron matka sisältää jo keskiviikkona 19.4. konsertin Lontoon Wansteadissa, jossa toimii Turun tuomiokirkossakin esiintynyt nuorisokuoron ystäväkuoro. Wansteadissa konsertti päättyy Finlandiaan ja briteille rakkaaseen Hubert Parryn Jerusalem-hymniin. Wittenbergin konsertissa Markku Hietaharju soittaa Ritterin urkusonaatin ja myös siellä konsertti päättyy suomalaisten ja Wittenbergin linnankirkon kuoron yhteiseen Finlandia-hymniin.

Kuva Timo Jakonen

(Seurakuntayhtymän viestintä 13.4.2017/ PH)

Thu Apr 13 14:53:01 EEST 2017