Keiserin Markus-passio Pyhän Katariinan kirkossa

Turun konservatorion kuoro, orkesteri ja solistit esittävät Reinhard Keiserin Markus-passion Pyhän Katariinan kirkossa kapellimestari Marko Aution johdolla kiirastorstaina.
Pyhän Katariinan kirkko.

Vuonna 1717 sävelletty Markus-passio on reilun tunnin kestävä sävelteos, joka kuljettaa kuulijansa pääsiäisen tapahtumiin. Teksti pohjautuu teoksen nimen mukaisesti Markuksen evankeliumiin. Passio kuului J. S. Bachin kuoro-ohjelmistoon ja ilmeistä on, että Keiserin Markus-passiolla on ollut merkittävä vaikutus Bachin passiosävellyksiin.

Saksalainen säveltäjä, kapellimestari ja urkuri Reinhard Keiser (1647–1739) tunnetaan oopperoistaan, mutta hän sävelsi myös suuren määrän maallisia kantaatteja sekä kirkkomusiikkia, johon hän toi aikansa näyttämömusiikin piirteitä.

Konsertti Pyhän Katariinan kirkossa (Kirkkotie 46) kiirastorstaina 13.4. klo 16.30 toteutetaan yhteistyössä Katariinanseurakunnan kanssa. Se on samalla osa Cantio sacra -konserttisarjaa.

Konserttiin on vapaa pääsy, käsiohjelma 5 €.

(Katariinanseurakunta 13.4.2017)

Thu Apr 13 12:10:01 EEST 2017