Kiirastorstain messut jatkavat hiljaista viikkoa

Kiirastorstaina ja pitkänäperjantaina muistellaan Jeesuksen elämän viimeisiä vaiheita ja ristiinnaulitsemista. Kiirastorstain elämyksellinen ehtoollisjumalanpalvelus on yksi kirkkovuoden suurimmista.

Ehtoollisvälineistöä Maarian kirkossa

Kiirastorstain 13.4. messut järjestetään Turun ja Kaarinan kirkoissa ilta-aikaan. Messujen painopiste on ehtoollisessa, joka symboloi Jeesuksen viimeistä ateriaa opetuslasten kanssa. Messun päätteeksi alttari tyhjennetään alttarivaatteista ja esineistä, mistä alkaa ristin ja ylösnousemuksen pääsiäinen.

Iltamessujen lisäksi Tuomiokirkossa on kiirastorstaina keskipäivän ehtoollinen klo 12. Seniorimessu Mikaelinkirkossa alkaa klo 13. Pyhän Katariinan kirkossa esitetään Reinhard Keiserin Markus-passio klo 16.30 alkaen.

Perjantaina sanajumalanpalveluksia ja hartauksia

Pitkänperjantain 14.4. sanajumalanpalveluksia vietetään kirkoissa pääsääntöisesti klo 10. Henrikinkirkossa jumalanpalvelus alkaa klo 11 ja Varissuon kirkossa klo 12. Jeesuksen kuolinhetken hartaus järjestetään lisäksi klo 15 Henrikin-, Pyhän Katariinan ja Piikkiön kirkossa.

Pitkäperjantai, Jeesuksen ristiinnaulitsemis- ja kuolinpäivä, on kirkkovuoden ainoa surujuhla. Alttari on jumalanpalveluksissa pelkistetty ja liturginen väri on musta. Virret veisataan yleensä ilman säestystä.

Katso tarkemmin hiljaisen viikon tapahtumat Turussa ja Kaarinassa

(Muokattu 12.4.: Henrikinkirkossa ei kiirastorstaina vanhemman väen ehtoollista)

(Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän viestintä 10.4.2017 / RK)

Mon Apr 10 15:00:01 EEST 2017