Turun ja Kaarinan kirkot lintuperspektiivistä

Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän kirkoista on valmistunut esittelyvideo. Lyhytelokuva on nimeltään Ristimäen raunioista uuteen aikaan – Turun ja Kaarinan kirkot.

Turun ja Kaarinan alueen kirkollinen historia on Suomessa ainutlaatuinen. Aikajänne ulottuu 1100-luvun lopulta keskiaikaisten ja 1700-luvun kirkkojen kautta 1900-luvulle. Uusimmat videolle tallennetut kirkot ovat vuonna 1980 valmistuneet Kaarinan kirkko ja Henrikinkirkko.

Videolla kirkot nähdään olennaisena osana alueen historiaa ja maisemaa. Mereltä ja Aurajoen uomaa tulivat aikanaan uudet vaikutteet ja kirkkojen rakentajat.

Liikkeelle lähdetään 900 vuoden takaa Ravattulan Ristimäestä, josta löydettiin neljä vuotta sitten kirkon kivijalka. Tämänhetkisen tiedon mukaan Ristimäessä sijaitsi Suomen ensimmäinen kirkko.

Kopterikamera jatkaa Koroistenniemeltä Turun tuomiokirkon ylle. Maarian kirkko ja Pyhän Katariinan kirkko, Piikkiön kirkko, mereltä helposti saavutettava Kakskerran kirkko ja viime vuosisadalla rakennetut kirkot esitellään yksi toisensa perään. Kuvallinen perspektiivi on erityisen komea, kun kamera nousee kirkon tornien tasolle.

Kirkkovideon ovat ohjanneet Kristiina Karsten ja Jussi Vierimaa. Karsten vastaa leikkauksesta ja grafiikasta ja Vierimaa kuvauksesta ja äänityksestä. Musiikki on Mauri Mikkolan. Hän on käyttänyt taustana muun muassa Schola Cantorum Aboensis -lauluyhtyeen Duo Seraphim -kappaletta Chant-nimiseltä levyltä. Tekstin on videolle lukenut näyttelijä Esko Salminen. Videon on käsikirjoittanut Paula Heino.

Lyhytelokuva kestää vartin. Turun ja Kaarinan neljästätoista kirkosta kolme jäi videolta pois, jotta videon pituus ei olisi kasvanut liian pitkäksi. Varissuolla, Pallivahassa ja Hirvensalossa ei tällä kertaa käyty.

(Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän viestintä 10.4.2017 / PH)

Mon Apr 10 11:04:17 EEST 2017