Matteus-passio johdattaa hiljaiseen viikkoon

Pääsiäistä edeltävä aika on musiikissa erityisesti passioiden eli kärsimysnäytelmien aikaa. Palmussunnuntaina 9.4. klo 17 Tuomiokirkossa kuullaan Johann Sebastian Bachin ikoninen Matteuksen evankeliumiin perustuva passio.

Matteus-passio konsertin juliste, jossa ristillä roikkuva Kristus.

Sunnuntaina kuultava Matteus-passio on Turun ja Kaarinan seurakuntien kanttoreiden voimannäyte. Solisteina kuullaankin pääasiassa juuri paikallisia kanttoreita. Evankelistan osuuden laulaa Heikki Rainio ja Jeesuksen Jouni Kuorikoski. Sopraanoina ovat Marja Haikka ja Marjo Danielsson, alttona Elina Kerokoski, tenorina Markku Lautjärvi ja bassona Elja Puukko. Mukana ovat Turun seudun Bach-kuoro ja orkesteri. Kapellimestarina toimii Timo Lehtovaara.

Passiot kuvaavat Jeesuksen ristintietä ja kärsimystä aina jonkin evankelistan mukaan. Ne olivat alun perin osa palmusunnuntain liturgiaa, ja siksi niissä ei mainita vielä Jeesuksen ylösnousemusta. Matteus-passion ”juoni” alkaa Betaniasta, jossa Jeesus ennustaa oman kuolemansa, ja päättyy hänen kuolemaansa ja hautaukseen.

1720-luvulla sävelletty Matteus-passio esitettiin vain muutaman kerran Bachin elinaikana. Siitä ja muista Bachin sävellyksistä innostuttiin uudemman kerran vasta 1700-luvun lopulla. Nykyään teos on yksi säveltäjän tunnetuimista teoksista ja tärkeä osa monen pääsiäisen viettoa. Teos kestää n. 3 tuntia.

Matteus-passio
su 9.4. klo 17
Turun tuomiokirkko
25 € / 20 €