Palvelevan puhelimen numerot muuttuivat

Kirkon Palveleva puhelin vastaa huhtikuusta lähtien uusissa numeroissa. Soittaminen on nyt edullisempaa ja avun saa paremmin.
Solmun kuva

Uusi suomenkielinen palvelunumero on 0400 22 11 80. Kirkon Palveleva puhelin tarjoaa keskusteluapua myös ruotsin kielellä, nyt numerossa 0400 22 11 90.

Soittaminen kirkon Palvelevaan puhelimeen on nyt aiempaa edullisempaa. Uusi numero on matkapuhelinnumero, joten se kuuluu soittajilla tavallisimpiin operaattoreiden puhepaketteihin.

Uudistuneen puhelujärjestelmän myötä Palvelevan puhelimen resursseja pystytään kohdentamaan tehokkaammin apua tarvitsevien soittajien kohtaamiseen. Aiemmin linjat tuuttasivat usein varattua. Uutena mahdollisuutena soittaja voi halutessaan odottaa linjoilla seuraavaa vapautuvaa päivystäjää.

Palveleva puhelin on avoinna joka päivä klo 18 alkaen, arkena ja pyhänä, myös pääsiäisen aikana. Sunnuntaista torstaihin päivystys jatkuu klo 01.00 saakka, perjantaisin ja lauantaisin klo 03.00 saakka yöllä.

Verkkoauttaminen täydentää

Kirkon Palveleva puhelin on Suomen vanhin puhelinauttamisen palvelu. Se on toiminut jo yli 50 vuotta. Puheluihin vastaavat koulutetut vapaaehtoiset ympäri Suomen.

- Vaikka olemme palvelleet verkossakin jo yli 10 vuoden ajan, puhelin on edelleen ylivoimaisesti tavallisin yhteydenoton väline. Tarjoamalla erilaisia keskustelukanavia toivomme, että kukin löytäisi itselle sopivimman tavan puhua elämänsä tärkeistä asioista, Titi Gävert kirkkohallituksesta toteaa.

Vuonna 2016 kirkon puhelin- ja verkkoauttamisen palveluissa keskusteluja käytiin 73 000 puhelimitse, 2000 chatissa ja 1300 nettikirjeinä. Lisäksi vastattiin myös perinteisiin kirjeisiin.

Keskusteluavun kaikki palvelut löytyvät uusituilta verkkosivuilta www.kirkonkeskusteluapua.fiLinkki avautuu uudessa välilehdessä.

(Kirkon tiedotuskeskus, seurakuntayhtymän viestintä 3.4.2017 / PH)

2017-04-03 09:37:01.0