Aarre löytyy lukutaidolla nukketeatterissa

Agricolan koulupojat ovat löytäneet nahkapussissa olevan paperin, joka näyttäisi johtavan aarteen äärelle. Harmi vain, että pojat eivät oikein osaa lukea. Aarteen houkutus saa pojat ahkeroimaan. Lukutaito avaa tiedon portit ja hienoksi aarteeksi paljastuu - no, eipä kerrotakaan sitä vielä…

Kas kummaa! -nukketeatteri

Nukketeatteri Kas Kummaa! vie Mikael Agricolan Tähti-hevosen keralla 1540-luvulle, suomen kirjakielen alkuaikoihin. Agricola-viikon Aarteen etsijät -nukkenäytelmä tapahtuu koulumestari Mikael Agricolan hevostallissa.

Aarteen etsijät on lämminhenkinen esitys Agricolasta lapsille ja lapsenmielisille. Nukkenäytelmä kertoo lukemaan oppimisen tärkeydestä. Samalla se kertoo muutamin välähdyksin Agricolan elämäkerran ja sen, miten suomen kirjakieli syntyi.

Aarteen etsijöiden föliin pääsee Agricola-viikon aikana Vimmassa, Aurakatu 16, torstaina 6.4. klo 18 ja 19. Esitykseen on vapaa pääsy ja sen kesto on noin 30 minuuttia. Esityksiä on myös koululaisryhmille.

Tarinan on käsikirjoittanut Tytti Issakainen. Nukkejen teossa ja ohjauksessa on avustanut nukketeatteritaiteilija Anna-Kaisa Väänänen ja nukketeatteriryhmässä esiintyvät lastenohjaajat Kaija Vähä-Vahe-Hirvilahti, Kirsi Koskinen ja Maria Rosenlund.

Kas Kummaa! -nukketeatteriryhmä on toiminut osana Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän varhaiskasvatusta vuodesta 2005 ja se esiintyy viikoittain Turun ja Kaarinan päiväkodeissa ja seurakunnan lasten ja perheiden tilaisuuksissa.

Esitykset ovat osa Agricola-viikkoa, jota vietetään Turussa 3.4.2017 alkaen. Monipuolinen tapahtumaviikko on osa Reformaation merkkivuotta 2017 ja se huipentuu Mikael Agricolan ja suomen kielen päivään 9.4.2017. Agricola-viikon monipuoliseen ohjelmaan sisältyy opastuksia, teatteria, seikkailua, työpajoja, konsertteja, luentoja, näyttelyitä sekä uutuuskirjoja, ruokia ja juomia. Lisätietoja reformaatio2017.fiLinkki avautuu uudessa välilehdessä.

(Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän viestintä 31.3.2017 / MV)

Fri Mar 31 14:41:00 EEST 2017