Pallivahan seurakuntakeskuksen selvitystyö jatkuu

Pallivahan seurakuntakeskuksen osalta työstetään yhtä aikaa kahta etenemisvaihtoehtoa. Kummastakaan ei ole tehty minkäänlaista päätöstä.
Pallivahan seurakuntakeskus, sisäkuva

Samalla kun selvitetään kosteudesta ja sisäilmaongelmista kärsivän rakennuksen todellinen kunto ja korjausmahdollisuudet, katsotaan myös toinen vaihtoehto eli lupa purkaa rakennus.

Tästä syystä torstaina kokoontunut yhteinen kirkkoneuvosto päätti hakea seurakuntakeskukselle purkulupaa. Tällä menettelyllä halutaan selvittää, minkä vastaanoton mahdollinen purkuvaihtoehto saa Turun kaupungin rakennuslautakunnassa ja museotoimessa. Samalla tiedostetaan, että tämä vaihtoehto on hyvin haasteellinen.

Pallivahan seurakuntakeskukselle määriteltiin kirkkoneuvoston tammikuun 19. päivän kokouksessa kaksi vaihtoehtoa: joko rakennus peruskorjataan tai se puretaan ja rakennetaan uusi. Näin seurakuntayhtymän kiinteistötoimisto sai kaksijakoisen selvitystehtävän. Kahta erilaista selvitystä viedään rinnakkain eteenpäin.

Peruskorjauksen arvioidaan maksavan noin 3,3 miljoonaa euroa, kun uudisrakennuksen kustannusarvio nousee 6-7 miljoonaan euroon. Peruskorjaus on rakennusteknisesti vaativa, mutta nopeampi vaihtoehto saada seurakunnalle kipeästi kaivatut tilat, kun taas uuden seurakuntatilan rakentaminen olisi hitaampaa ja purkuluvan saaminen vanhalle vaikeaa.

Maarian seurakunta joutui evakkoon runsaalla käytöllä olleesta Pallivahan seurakuntakeskuksesta viime kesänä, kun tilat jouduttiin sulkemaan siellä havaittujen sisäilmaongelmien vuoksi. Seurakuntayhtymän suurin seurakunta tarvitsee kipeästi tilaa alueelta, jossa sijaitsee muun muassa Turun suurin lähiö Runosmäki.

Pallivahan seurakuntakeskuksessa sijaitsivat paitsi monien työntekijöiden työtilat ja kokoustilat, myös erittäin runsaalla käytöllä ollut nuorisotila ja sali, jossa pidettiin sunnuntaisin jumalanpalveluksia. Myös kuorot harjoittelivat Pallivahassa ja siellä pidettiin runsaasti perhe- ja lapsikerhoja. Rakennuksen käyttöaste on ollut korkea.

(Seurakuntayhtymän viestintä 16.3.2017 / PH)

2017-03-16 21:10:43.0