Reformaatio ja kirkkotilan muutokset

1600-luvulla luterilainen Turun tuomiokirkko sai penkit, mutta miten muuten piispat Rothovius ja Gezelius uudistivat kirkkotilaa? Tule kuulolle maanantaina 20.3.

Turun tuomiokirkossa perehdytään tänä keväänä kirkkoon keskellä muutosta eli reformaation vaikutukseen kulttuuriin ja kirkkoon. Yleisöluentosarjan järjestää TUCEMEMS eli Keskiajan ja uuden ajan alun tutkimuksen keskus Turun yliopistossa.

Luentosarjan kolmannella luennolla maanantaina 20. maaliskuuta dosentti Riitta Laitinen pitää luennon aiheesta Turun 1600-luvun piispat kirkkotilan uudistajina. Noin puolentoista tunnin luento alkaa Tuomiokirkossa klo 17. Luennolle on vapaa pääsy.

Reformaatio ei Ruotsin valtakunnassa johtanut nopeisiin muutoksiin kirkkotilassa tai sen käytössä. Ei ollut kuvainraastoa, ei uudenlaisia alttareita tai alttaritaulujen muutoksia eikä nopeita ja suuria muutoksia kirkollisissa toimituksissa. Kirkkotilassa tapahtui enemmän muutoksia vasta 1600-luvulla. Suomessa kirkkotilan muutoksiin vaikuttivat eniten piispat Isaacus Rothovius ja Johannes Gezelius.

LUENTOSARJA JATKUU KEVÄÄLLÄ 2017

20.3. Dosentti Riitta Laitinen: Turun 1600-luvun piispat kirkkotilan uudistajina

24.4. Dosentti Liisa Seppänen: Kirkollisten kiinteistöjen ja kaupunkikuvan muutokset uuden ajan alussa

15.5. Filosofian maisteri Tanja Toropainen: Monipuolistuvat tekstilajit, yhdenmukaistuvat tekstit - kirkollisen kielen muutoksia reformaatioaikana.

LISÄTIETOJA LUENTOSARJASTA >>Linkki avautuu uudessa välilehdessä

(Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän viestintä 16.3.2017 / MV)

2017-03-16 11:41:47.0