Kansainvälinen reformaatiokiertue pysähtyy Turussa 15.3.

Takaisin juurille -teema näkyy ja kuuluu keskiviikkona 15.3. Turun tuomiokirkossa ja sen ympäristössä.

Tuomiokirkkotorilla voi esimerkiksi vierailla kansainvälisessä tarinarekassa, Tarkka-ampujan kappelissa on esillä ala-astelaisten taideteoksia ja illalla Tuomiokirkko täyttyy kiehtovista tarinoista ja kauniista musiikista.

Rekka täynnä tarinoita

Ympäri Eurooppaa kiertävässä kansainvälisessä tarinarekassa voi tutustua multimedianäyttelyyn, johon on koottu tarinoita eri puolilta Eurooppaa. Tarinat kertovat reformaatiosta, sen eri muodoista, avainhenkilöistä ja vaikutuksista sekä meidän aikamme kannanottajista. Rekassa on esillä myös suomalaisten kertomuksia omista kulttuurisista ja hengellisistä juuristaan. Tarinarekassa on päivän aikana muutakin ohjelmaa, kuten haastatteluja rekan sohvalla.

Kansainvälinen kiertue on Saksan evankelisen kirkon organisoima. Turun pysäkin ohjelmasta vastaavat Turun ja Kaarinan seurakunnat, Turun kaupunki ja Kirkkopalvelut. Maaliskuinen tapahtuma on alkulaukaus ja ”etko”-tapahtuma toukokuussa Turussa järjestettäville KirkkopäivilleLinkki avautuu uudessa välilehdessä.

Jokaiselle jotakin

Rekan lisäksi tarinat ja juuret ovat päivän aikana esillä myös muissa tapahtumissa. Turun yliopistolla käynnistyy klo 11 kaksipäiväinen seminaari, jossa palataan reformaation juurille ja puhutaan sen merkityksestä suomalaiselle kulttuurille ja yhteiskunnalle. Tuomiokirkon Tarkka-ampujan kappelissa taas avataan klo 11.30 Tarinoita kuvina -näyttely, jossa on esillä koululaisten tekemiä taideteoksia. Inspiraationa teoksissa ovat toimineet lasten omien sukulaisten tarinat ja kokemukset.

Iltapäivällä klo 16 voi osallistua ilmaiselle Mikael Agricolan Turku -opaskierrokselle, jonka aikana tutustutaan suomen kirjakielen isän tarinaan. Ilta päättyy Tuomiokirkossa klo 18 pidettävään Takaisin juurille -konserttiin. Illan aikana kansanedustaja Annika Saarikko, piispa Kaarlo Kalliala, keräysjohtaja Tapio Pajunen ja toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen kertovat omista juuristaan. Musiikista vastaavat Judy Bailey, Aboa Gospel, Nina Åström ja Olli Helenius. Konsertissa kerätään kolehti Yhteisvastuulle.

Reformaation merkkivuoden tapahtumat TurussaLinkki avautuu uudessa välilehdessä

(Reformaation merkkivuosi 2017, Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymä 9.3.2017 / RK)

Thu Mar 09 15:15:52 EET 2017