Kantaattijumalanpalvelus kutsuu laskeutumaan paastonaikaan

Reformaation merkkivuoden musiikkijumalanpalvelusten sarja jatkuu laskiaissunnuntaina 26.2. klo 10 Maarian kirkossa. Jumalanpalveluksessa kuullaan silloin Johann Ludvig Bachin kantaatti Ja, mir hast du Arbeit gemacht – Niin olet vaivannut mua.
Piiretty kuva Lutherista ja Agricolasta

Kantaatti on sävelletty nimenomaan paastonaikaa edeltävää laskiaissunnuntaita varten. Maarian kirkossa kantaatti kuullaan reformaation ja Lutherin ajatusten hengessä ns. kansankielellä eli suomeksi saksan sijaan. Musiikki esitellään lyhyesti noin viisitoista minuuttia ennen jumalanpalveluksen alkua.

Solisteina kuullaan sopraano Marja Haikka, altto Elina Kerokoski, tenori Tero Niemi ja basso Pekka Alonen. Kuoroina ovat Verbums Sonans sekä TYK-ensemble. Soitinyhtye tulee Turun Vanha Musiikki ry:stä. Musiikin johtaa Elisa Huovinen.

Messussa saarnaa Jari Laaksonen ja liturgina on Saara Palmunen.

LISÄTIEDOT:
kanttori Marja Haikka, p. 040 3417 188.

Sarjan tuleva ohjelma:

5.3. klo 10 Tuomiokirkko: Kantaattijumalanpalvelus – Joseph Haydn (1732−1809) Kleine Orgelmesse, TCYC, Anu Åberg, Markku Hietaharju, Pia Pajala ja Jukka Pietilä. Turun tuomiokirkko, Tuomiokirkonkatu 1.

5.3. klo 18 Piikkiön kirkko: Musiikkijumalanpalvelus englantilaisin sävelin. Ralph Vaughan Williamsin (1872−1958) g-molli messu. Henrik´s Singers, Salon kamarikuoro ja Tiina Ilonen, urut. Piikkiön kirkko, Hadvalantie 5, Piikkiö (Kaarina).

12.3. klo 11 Henrikinkirkko: Grace – Armon ihme. Messun musiikki perustuu Olli-Pekka Laakkosen sävellyksiin. Musiikkimessussa mukana Henrik´s Singers, lapsikuoro Satakieli, tyttökuoro Laulujoutsenet, sellisti Laura Olli, kanttorit Hanna Pelkonen, Olli-Pekka Laakkonen ja liturgina Petri Sirén. Henrikinkirkko, Peltolantie 2, Turku.

14.4. klo 10 Paattisten kirkko: Pitkäperjantain gregoriaaninen jumalanpalvelus. Vokaaliyhtye Schola Cantorum Aboensis. Mikko Laiho, Arvi Hakanen ja Atte Tenkanen. Paattisten kirkko, Paattistentie 847, Turku.

Noin 15 minuuttia ennen jumalanpalveluksia kirkoissa on lyhyt messun musiikin esittely.

(Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän viestintä 21.2.2017 / AH)

Tue Feb 21 13:57:00 EET 2017