Itsenäisen Suomen historiaa luentosarjana

Korkeatasoiset luentosarjat Henrikinkirkossa saavat jatkoa maaliskuussa. Kolmen luennon aikana keskitytään Turun ja itsenäisen Suomen kohtalon kannalta keskeisiin historiallisiin tapahtumiin.

Maanantaina 6.3. klo 18 dosentti Rauno Lahtisen aiheena on Punainen Turku 1917-1918.  Itsenäistymiskehityksen alkuvaiheessa Turku koki nopean vallanvaihdoksen, joka ei kuitenkaan jäänyt pysyväksi. Kaupunki selvisi murrosvaiheesta yllättävän vähin vaurioin itsenäisen tasavallan rauhanaikaan.

YouTube-video

Toisella kerralla sotakokemusten pitkää ja raskasta varjoa lähestytään elokuvan avulla. Maanantaina 13.3. klo 18 katsotaan yhdessä Sodan murtamat -dokumenttielokuva, minkä jälkeiseen keskusteluun osallistuu myös elokuvan ohjaaja Timo Korhonen.  Sodan murtamat kertoo ponnistuksista itsenäisyyden säilyttämiseksi sekä erityisesti siitä, kuinka kovan henkilökohtaisen hinnan moni sodassa ollut joutui maksamaan ja kuinka sodan varjo on ulottunut seuraaviinkin sukupolviin saakka. Jatkosodan aikana yli 17 000 miestä joutui psykiatriseen hoitoon, rauhan tultua sairaalat suljettiin ja miehet jäivät perheittensä kontolle. Korhosen elokuva antaa äänen näiden miesten lapsille. Miltä lapsista tuntui, kun isä muuttui vieraaksi, kun sotiminen jatkui vielä kotonakin eikä sodan jälkeiseen arkeen palaaminen onnistunutkaan.

Maanantaina 20.3. klo 18 FL Veikko Laakso ja palvelujohtaja Esa Lindqvist puhuvat merellisten elinkeinojen merkityksestä Turun hyvinvoinnin rakentajina sotakorvauksien ajoista meidän päiviimme. Neuvostoliitolle maksetut sotakorvaukset olivat suuri rasitus Suomelle, mutta samalla ne nostivat Turun telakkateollisuutta. Telakan menestys loi uskoa tulevaan niin jälleenrakennuksen vuosina kuin nytkin.

Tilaisuudet järjestetään Henrikinkirkossa, Peltolantie 2, ja niihin on vapaa pääsy. Iltojen juontamisesta, keskustelun johtamisesta sekä aiheisiin liittyvistä runoista vastaavat Henrikin Tähkät.

(Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän viestintä 21.2.2017 / MS)

Tue Feb 21 12:09:00 EET 2017