Turun tuomiokirkon mobiiliopastus nyt paikannuksella

Turun tuomiokirkkoon tutustuville on paikan päällä tarjolla mobiiliopastusreitti, joka kertoo kirkon historiasta sekä sen ulko- että sisäpuolella. Aiemmin QR-koodeilla Tuomiokirkon sisällä toiminut reitti on kehitetty nyt myös saumattomalla sisä- ja ulkopaikannuksella toimivaksi. Paikannus on hyvä apu Tuomiokirkkoon tutustuessa.

Kansallispyhäkköön ja sen kappeleihin on voinut tutustua QR-koodien avulla toimivalla mobiiliopastusreitillä jo vuodesta 2012. Tuomiokirkon perusreittiin sisältyy yhteensä 18 opaskohdetta, joista 4 sijaitsee kirkon ulkopuolella.

Kansallispyhäkön opastuksen mobiilikonseptin ja opastukseen liittyvän sisäpaikannuksen on luonut tamperelainen Citynomadi. Sisäpaikannus on toteutettu kesän ja syksyn 2016 aikana.

”Turun tuomiokirkon perusreitistä kehitetty saumaton paikannukseen pohjautuva mobiiliopastusreitti on tiettävästi maailman ensimmäinen. Ulko- ja sisäpaikannuksen saumattomuus tarkoittaa sitä, että kirkon ympärillä sijaitseviin kohteisiin tutustuttuaan voi siirtyä suoraan kirkon sisätiloihin seuraamalla Nomadi-sovellusta ja paikantamalla itsensä kartalla”, kertoo Merja Taipaleenmäki Citynomadi Oy:stä.

Turun tuomiokirkon mobiiliopastusten sisäpaikannus on toteutettu IndoorAtlas-teknologialla, jonka seuraaminen vaatii mobiilidatan tai wlanin käyttöä.

Opastus ilmaisella Nomadi-sovelluksella

Opastus avautuu sovelluskaupoista ladattavalla ilmaisella Nomadi-sovelluksella. Sovelluksen voi hakea myös kirjoittamalla mobiililaitteen selaimeen app.citynomadi.com. Sovellus löytyy jo Google Playsta ja se tulee lähiaikoina myös AppStoreen.

Tuomiokirkon paikannukseen perustuva opastus löytyy joko sovelluksen Tässä ja nyt –listasta nimellä Turun tuomiokirkko tai etsimällä hakutoiminnolla Turun tuomiokirkko. Reitin voi tallentaa kännykän tai tabletin muistiin i-nappulasta. Oma sijainti näkyy, kun sijaintitietojen käyttö on mobiililaitteessa aktivoitu.

Toisella, QR-koodeilla avautuvalla mobiilikierroksella on päässyt tutustumaan myös kansallispyhäkön suljettuihin hautakammioihin jo vuodesta 2014.

Turun tuomiokirkon mobiiliopastusreitin seuraaminen paikannuksen avulla: Hae ilmainen Nomadi-sovellus sovelluskaupasta tai osoitteesta app.citynomadi.com.  Avaa reitti ja tallenna se i-nappulasta kännykkäsi tai tablettisi muistiin. Huomaat, että oma sijaintisi näkyy kartalla. Astele kirkkoon ja tutustu sen historiaan.

(Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän viestintä 7.2.2017 / MV)

2017-02-07 09:33:00.0