Merellisiä elämyksiä Johannesmessussa

Kaksi viikkoa sitten alus joutui merihätään Englannin aluevesillä. Suomalaiset pelastivat miehistön. Miten, se kuullaan Johannesmessussa sunnuntaina 29.1. klo 17 Maarian kirkossa.
Piirros laivasta Maarian kirkosta.

Myrskyyn joutunut alus lähetti hätäkutsun Kaakkois-Englannissa13.-14.1.2017 välisenä yönä. Suomen lipun alla purjehtiva Nordstream pelasti Fluvius Tamar –nimisen aluksen seitsenhenkisen miehistön. Miten vaativa öinen pelastusoperaatio tehtiin, siitä kertoo Bore-varustamon toimitusjohtaja Håkan Modig Johannesmessussa Maarian kirkossa sunnuntaina 29. tammikuuta klo 17.

Messussa saarnaa Suomen Merimieskirkon pastori Jaakko Laasio ja liturgina toimii pastori Mikko Laurén. Seurakuntalaisen puheen pitää Jorma Sippola, esirukousjohtajana toimii Veijo Hiukka. Tekstinlukijoina Kari Riutta, Reima Angerman ja Pekka Partanen. Ehtoollisavustajina Esa Saari ja Jukka Itäkylä. Ovella vastaanottamassa ovat Jan Engblom ja Lauri Harju. Musiikista vastaa katulähetyksen lauluryhmä, jota johtaa Esa-Pekka Kanniainen.

Timo Laitinen aloittaa messun soittamalla laivakelloa. Maarian kirkko on myös taidolla koristeltu signaalilipuilla. Useimmat messun järjestelyihin osallistuneet vapaaehtoiset ovat tällä kertaa teeman mukaisesti merellisten ammattien harjoittajia.

Johannesmessuja on pidetty jo 17 vuoden ajan. Apostolien tekojen kohdassa 2:42 sanotaan, että uskonelämän hoitamisen välineitä ovat rukous, Jumalan sana, kristittyjen yhteys ja ehtoollinen. Nämä kaikki toteutuvat Johannesmessussa. Messu on yhteisöllinen. Yhteisöllisyyden ja veljeyden toivotaan välittyvän Johannesmessussa.

Tilaisuuden päätyttyä on mahdollisuus siirtyä pappilan puolelle jatkamaan vapaamuotoista keskustelua kahvin äärellä. Pappilassa on myös Merimieskirkon mielenkiintoinen myyntipöytä.

Tervetuloa messuun sunnuntaina!

Mikko Laurén
Pastori, merikapteeni

Laivapiirros Maarian kirkosta, kuva Timo Jakonen.

Seurakuntayhtymän viestintä 27.1.2017 / PH

2017-01-27 09:48:00.0