Luentosarja esittelee reformaatioajan kirkkoherroja

Ensimmäisen suomenkielisen virsikirjan luoja Jaakko Finno ja muut Maarian kirkkoherrat ovat aiheena Maarian seurakunnan luentosarjassa. Luentosarja alkaa sunnuntaina 22.1. klo 15 Maarian kirkossa.
Maarian kirkon ovet

Maarian kirkossa esitellään kevätkaudella Maarian kirkkoherroja, jotka ovat merkittävästi vaikuttaneet luterilaisuuden vakiintumiseen Suomessa. Keskiaikainen Maarian seurakunta muuttui katolisesta luterilaiseksi pitkän ajan kuluessa, ja reformaatiomuutoksessa oli mukana useita Maarian kirkkoherroja.

Luentosarjan ensimmäinen osa käsittelee Jaakko Finnoa, joka toimi Maarian kirkkoherrana 1578–1588. Finno toimitti vuonna 1583 ilmestyneen ensimmäisen suomenkielisen virsikirjan, jossa oli 101 virttä. Vielä nykyisessäkin virsikirjassa on mukana hänen kirjoittamiaan virsiä.

Luennoitsijana ensimmäisellä luennolla toimii emeritaprofessori Irmeli Helin, joka käsittelee esitelmässään mm. 1500-luvun virsisuomennosten suhdetta saksalaisiin lähtöteksteihin.

Luentosarja on osa reformaation merkkivuoden ohjelmaa Maarian seurakunnassa.

Koko luentosarjan ohjelma:

22.1.2017 klo 15 Maarian kirkko: Jacobus Finno – ensimmäisen suomenkielisen virsikirjan luoja. Emeritaprofessori Irmeli Helin.

12.2.2017 klo 15 Maarian kirkko: Erik Sorolaisen postilla. Professori Jyrki Knuutila.

11.3.2017 klo 12–16 Turun kristillinen opisto: Mikael Agricola -symposiumin I osa.

(Seurakuntayhtymän viestintä 18.1.2017 / RK)

Wed Jan 18 10:35:01 EET 2017