Reformaation musiikki soi jumalanpalveluksissa

Musiikkijumalanpalvelusten sarja alkaa Pyhän Katariinan kirkosta sunnuntaina 8. tammikuuta klo 10. Silloin esitetään Kirkkojen messu, Missa de Angelis.
Piirroksessa Luther ja Agricola. Piirros Erkki Kiiski.

Turun ja Kaarinan kirkoissa on mahdollisuus osallistua erityisesti musiikkia painottaviin jumalanpalveluksiin tammikuusta huhtikuuhun. Kirkkomuusikot ovat koonneet kymmenen jumalanpalveluksen sarjan, jossa reformaation merkkivuoden kunniaksi soi kiitos ja rukous. Sarja esittelee sekä vanhaa että uutta musiikkia.

Missa de Angelis -messussa liturgisia osuuksia lauletaan maailmanlaajuisesti tunnetulla enkelimessun kaavalla. Messussa saarnaa vs. kirkkoherra Outi Toljamo ja häntä avustaa pastori Remo Ronkainen. Urkuja soittaa kanttori Elina Kerokoski. Psalmilaulajana ja esilaulajana toimii ja kuoroa johtaa kanttori Markku Lautjärvi. Pyhän Katariinan kuoro esiintyy.

Kirkkoon kannattaa saapua viimeistään klo 9.45, jolloin on jumalanpalveluksen lyhyt esittely. Yleisradio radioi jumalanpalveluksen YLE 1:ssä sunnuntaina. Pyhän Katariinan kirkko sijaitsee osoitteessa Kirkkotie 46.

Kirkkobussikuljetus Pyhän Katariina kirkkoon klo 9.00 reittiä: Varissuon kirkko - Littoistentie - Satakielenkatu - Tilhenkatu - Littoistentie - Västäräkinkatu - Jaanintie - Karjakuja - Säkönkatu - Virmuntie - Petkeltien päätepysäkki - Kuralankatu - Kohmo - Kuralankatu - Vanha Hämeentie - Tammitie - Hakapellonkatu - Pyhän Katariinan kirkko. Paluu noin klo 11.30.

Osallistumisista sarjan musiikkijumalanpalveluksiin voi saada kirkoissa jaettavaan sarjan esitteeseen leiman tai kanttorin nimikirjoituksen. Kuudella leimalla saa levypalkinnon.

Koko sarjan ohjelma:

Ihanien sävelten jumalanpalvelukset

Reformaation merkkivuoden musiikkijumalanpalvelukset
Turussa ja Kaarinassa 2017

8.1. klo 10 Pyhän Katariinan kirkko: Kirkkojen messu – Missa de Angelis. Pyhän Katariinan kuoro, kanttorina ja kuoron johtajana Markku Lautjärvi, urut Elina Kerokoski ja liturgina Outi Toljamo. Pyhän Katariinan kirkko, Kirkkotie 46, Turku.

29.1. klo 10 Maarian kirkko: Urkukoraalimessu. Virsikoraaleja soitettuna ja laulettuna. Mukana kanttorit Ulla Vuola ja Marja Haikka sekä Verbum Sonans -kuoro. Maarian kirkko, Maunu Tavastin katu 2, Turku.

29.1 kl. 12 Åbo domkyrka: Hela världen, prisa Herran! Musikhögmässa i Domkyrkan (ÅSF). Solokantat av Johann Sebastian Bach (1685−1750) BWV 51 Jauchet Gott in allen Landen för sopran, trumpet, ståkar och orgel. Kantor Marjo Danielsson.

5.2. klo 10 Martinkirkko: Kynttilänpäivän kantaattijumalanpalvelus. Johann Sebastian Bach BWV 82 Ich habe genug – soolokantaatti solistille ja soitinyhtyeelle. Kanttorit Mikko Salakari ja Atte Tenkanen. Martinkirkko, Huovinkatu, Turku.

12.2. klo 10 Mikaelinkirkko: Musiikkijumalanpalvelus elokuvasävelin. Aboa Gospel, Silvia Koski ja Marko Hakanpää. Mikaelinkirkko, Puistokatu 16, Turku.

26.2. klo 10 Maarian kirkko: Johann Ludvig Bachin (1677−1731) kantaatti Ja, mir hast du Arbeit gemacht. Sopraano Marja Haikka, altto Elina Kerokoski, tenori Tero Niemi, basso Pekka Alonen, Verbum Sonans ja TYK-ensemble. Musiikin johto Elisa Huovinen. Maarian kirkko, Maunu Tavastin katu 2, Turku.

5.3. klo 10 Tuomiokirkko: Kantaattijumalanpalvelus – Joseph Haydn (1732−1809) Kleine Orgelmesse, TCYC, Anu Åberg, Markku Hietaharju, Pia Pajala ja Jukka Pietilä. Turun tuomiokirkko, Tuomiokirkonkatu 1.

5.3. klo 18 Piikkiön kirkko: Musiikkijumalanpalvelus englantilaisin sävelin. Ralph Vaughan Williamsin (1872−1958) g-molli messu. Henrik´s Singers, Salon kamarikuoro ja Tiina Ilonen, urut. Piikkiön kirkko, Hadvalantie 5, Piikkiö (Kaarina).

12.3. klo 11 Henrikinkirkko: Grace – Armon ihme. Messun musiikki perustuu Olli-Pekka Laakkosen sävellyksiin. Musiikkimessussa mukana Henrik´s Singers, lapsikuoro Satakieli, tyttökuoro Laulujoutsenet, sellisti Laura Olli, kanttorit Hanna Pelkonen, Olli-Pekka Laakkonen ja liturgina Petri Sirén. Henrikinkirkko, Peltolantie 2, Turku.

14.4. klo 10 Paattisten kirkko: Pitkäperjantain gregoriaaninen jumalanpalvelus. Vokaaliyhtye Schola Cantorum Aboensis. Mikko Laiho, Arvi Hakanen ja Atte Tenkanen. Paattisten kirkko, Paattistentie 847, Turku.

Noin 15 minuuttia ennen jumalanpalveluksia kirkoissa on lyhyt messun musiikin esittely.

(Piirros Erkki Kiiski)

(Seurakuntayhtymän viestintä 4.1.2017 / PH)

Wed Jan 04 13:13:00 EET 2017