Tuomiokirkossa voi siirtyä uuteen vuoteen

Turun tuomiokirkossa vietetään uuden vuoden vaihtumista perinteisen juhlavasti. Turun kaupunki ottaa vastaan Suomen juhlavuoden runsaalla ohjelmalla, joka päättyy sinivalkoiseen ilotulitukseen.
Ilotulitus

Uusi vuosi otetaan vastaan uudenvuodenaattona lauantaina 31.12. ensin sisällä kirkossa klo 23.00. Kirkosta siirrytään ulos kirkon edustalle klo 23.30.

Mieskuoro Laulun Ystävät ja Laivaston Soittokunnan soittoryhmä esittävät kirkossa mm. Jean Sibeliuksen Finlandia-hymnin. Seurakuntapastori Tiinakaisa Honkasalo puhuu. Ohjelmaan kuuluvat myös yhteisesti laulettavat virret. Kanttorina toimii Markku Hietaharju.

Puoli tuntia ennen vuoden vaihtumista siirrytään ulos. Musiikin ja yhteislaulun jälkeen tuomiorovasti Heimo Rinne ja Turun kaupunginvaltuuston puheenjohtaja Seppo Lehtinen puhuvat. Juuri ennen Tuomiokirkon kellon puolenyön lyöntejä kajahtaa vielä Maamme-laulu kuin hyvästiksi kuluneelle vuodelle.

Vuonna 2017 jo lokakuun lopussa alkanut reformaation merkkivuosi jatkuu. Samalla juhlistetaan Suomen satavuotista taivalta.

Turun kaupunki järjestää Suomi 100 -juhlavuoden kunniaksi paljon ohjelmaa.

Uudenvuoden aattona klo 15−18.15 on Seikkailupuistossa lasten uuden vuoden juhla.

Klo 18.30−20.00 on Tuomiokirkkotorilla alkuillan ohjelmaa lapsiperheille ja muille rauhallisemmasta menosta pitäville. Tähän sisältyvät sadan vuoden aikamatka, lasten kynttiläkulkue, yhteiskaraoke, Pallomerirock, sirkus-tuli-taika -show, purjetanssi ja huiskutanssi.

Klo 20.00−22.30 voi katsoa Joulutarina-leffan jättiscreeniltä Tuomiokirkkotorilla. Luvassa on myös jouluista musiikkia ja maistiaisvideoita tulevasta Suomi 100 -ohjelmasta.

Klo 22.30−24.00 on loppuillan ohjelmaa aikuisille juhlijoille. Luvassa on juontajan ja dj:n johdattelemana tanssia, laulua, videoita ja sirkus-tuli-taika -show.

Suomen juhlavuotta tervehditään puoliltaöin sinivalkoisella ilotulituksella.

Suomen evankelis-luterilaisen kirkon seurakunnat aloittavat Suomi 100 -juhlavuoden soittamalla kirkonkelloja uudenvuoden yönä vuoden vaihtuessa. Tämän hetkisen tiedon mukaan Turun tuomiokirkon puolen yön kellojen lisäksi kelloja soittavat Turussa ja Kaarinassa tuolloin Mikaelinkirkko, Martinkirkko, Hirvensalon kirkko, Pyhän Katariinan kirkko, Maarian kirkko, Paattisten kirkko, Piikkiön kirkko, Henrikinkirkko, Varissuon kirkko ja Kaarinan kirkko.

(Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän viestintä 23.12.2016 / PH, korj. 30.12.)

Fri Dec 23 13:00:00 EET 2016