Hautausmaakulttuurin ystävät palkitsi suntion

Katariinanseurakunnan suntio Kari Hakala sai  harvinaisen huomionosoituksen Lucian päivänä, 13. joulukuuta.
Carl-Johan Hindsberg ojensi kunniakirjan Kari Hakalalle.

Ruotsinkielinen Minnesvårdarna – Hautausmaakulttuurin ystävät -yhdistys palkitsi tiistaina 13.12.2016 kunniakirjalla Turun Katariinanseurakunnan suntio Kari Hakalan ansiokkaasta ja omistautuneesta työstä hautausmaakulttuurin edistäjänä, asiantuntijana ja ylläpitäjänä Suomessa.

- Aivan yllätyksenä tämä arvokas huomionosoitus nyt minulle tuli. En edes tuntenut yhdistystä ennen heidän vierailuaan Turun hautausmailla. Olen hyvin otettu tästä huomionosoituksesta, hämmästelee suntio Kari Hakala kunniakirjaansa.

Minnesvårdarna – Hautausmaakulttuurin ystävät -yhdistyksen puheenjohtaja Carl-Johan Hindsberg saapui tiistai-iltana varta vasten Helsingistä Turkuun tätä harvinaista kunnianosoitusta tuomaan.

- Vierailimme Turussa viime vuoden kesäkuussa ja silloin Kari Hakala toimi meidän oppaanamme täällä Pyhän Katariinan hautausmaalla. Ryhmämme pani heti merkille, että tässä on nyt mies paikallaan ja todellakin oikeassa tehtävässä.

- Yhdistyksen jäsenet olivat niin mielissään ja vaikuttuneita kokemastaan, että yhdistyksen hallitus päätti nimetä vuoden 2016 hautausmaan ystäväksi suntio Kari Hakalan Pyhän Katariinan hautausmaan ja kappeleiden hoidosta, kertoo Carl-Johan Hindsberg.

Kari Hakala on toiminut Katariinanseurakunnassa suntiona vuodesta 2002, ja hautausmaa kappeleineen on tullut todella tärkeäksi hänelle. Hautausmaa myös työllistää suntioita. Pyhän Katariinan kirkossa on noin 140 siunaustilaisuutta vuodessa, sillä yhtymän eri seurakuntien siunauksia suoritetaan myös täällä.

- Kyllä tämä ihan paras paikka on olla töissä. Mukavat työkaverit, upea kirkko ja käsin kosketeltava historia ihan vieressä. Ja nyt vielä tällainen huomionosoituskin. Tämä on hienoa, iloitsee Kari Hakala.

***

Minnesvårdarna-yhdistys (suomeksi Hautausmaakulttuurin ystävät) perustettiin vuonna 1992. Vastaavaa suomenkielistä yhdistystä ei tällä hetkellä ole. Yhdistys vaalii Suomen kollektiivista ja historiallista muistia, sekä menneiden vuosisatojen muistoa historian henkilöistä ja heidän muistomerkeistään eri puolilla Suomea. Yhdistys huolehtii hautausmuistomerkkien luetteloimisesta, entisöimisestä ja hoidosta. Toiminta tapahtuu lähinnä suomenkielisillä paikkakunnilla mutta myös koko maassa.

Kuvassa vas. Kari Hakala ja kunniakirjan ojentanut Carl-Johan Hindsberg.

Teksti ja kuva Henri Kirkanen

(Seurakuntayhtymän viestintä 15.12.2016 / PH)

2016-12-15 15:26:01.0