Kirkkovaltuusto vahvisti alijäämäisen talousarvion

Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän talousarvio jää 2,5 miljoonaa euroa miinukselle. Kirkollisveroprosentti pysyy yhdessä prosentissa.

Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän talousarvio vuodelle 2017 on 2,5 miljoonaa euroa miinuksella. Vuosikatteeksi arvioidaan 1,6 miljoonaa euroa plussaa. Turun ja Kaarinan kirkollinen tuloveroprosentti pysyy yhdessä prosentissa.

Talousarvio lyötiin lukkoon yhteisen kirkkovaltuuston kokouksessa torstaina 10. marraskuuta.

Yhtymän toimintakatteeksi arvioidaan 25 miljoonaa euroa. Investointeja aiotaan ensi vuonna tehdä 2,6 miljoonalla eurolla. Kirkollisverotuloja ennakoidaan saatavan 25,5 miljoonaa euroa ja yhteisöveron syrjäyttänyttä valtionavustusta 4,2 miljoonaa euroa. Kirkkoon kuuluu Turussa ja Kaarinassa 67 prosenttia väestöstä.

Investoinneista suurin on Pallivahan seurakuntakeskuksen peruskorjaus, johon ensi vuonna satsataan 400 000 euroa. Seurakuntakeskusta on peruskorjattu vuodesta 2012 alkaen. Viime talvena rakennuksen sisäilma tutkittiin ja siellä todettiin vakavia puutteita. Ilmanvaihdon mukana huonetiloihin kulkeutuu mineraalivillakuituja ja kellariosan seinien alaosissa on kosteusvaurioita. Ilmanvaihtokoneet aiotaan uusia, konehuoneet ja kanavat puhdistaa. Lämmön talteenotto asennetaan. Kaikki maata vasten olevat seinät kaivetaan ulkoa auki, seinät eristetään kosteudelta, salaojat uusitaan ja kostuneet eristeet ja materiaalit poistetaan.

Pallivahan seurakuntakeskus on suljettuna toistaiseksi ja Maarian seurakunta on etsinyt siellä olleille toiminnoille väistötilat.

Muita investointimenoja kertyy muun muassa Martin seurakuntatalon parvekkeiden ja muurin korjauksesta (150 000 euroa), Piikkiön kirkon uusista uruista (400 000 euroa) ja esimerkiksi Tuomiokirkon springlerputkiston uusimisesta (55 000 euroa).

Yhteinen kirkkovaltuusto päätti torstaina myös hautauksiin liittyvistä maksuista, jotka säilyvät ennallaan. Kirkon Ulkomaanavulle päätettiin myöntää 20 000 euron katastrofiavustus Haitin hurrikaanin uhrien auttamiseksi.

(Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän viestintä 10.11.2016 / PH)

Thu Nov 10 21:09:52 EET 2016